Ten Donck niet opgewassen tegen sterk Swift

Sport

RIDDERKERK - Zondag 21 december kwam ranglijstaanvoerder Swift uit Amsterdam op bezoek bij Ten Donck op het Reyerpark. Swift zonder puntverlies koploper en Ten Donck met drie verliespunten tweede was een mooi affiche en beloofde een boeiende wedstrijd te worden.

Door Jos Schippers

Helaas liep de wedstrijd niet geheel volgens Ridderkerks plannen en gingen de twee laatste wedstrijdpunten van 2014 mee naar Amsterdam.

Het ging eigenlijk direct na het eerste fluitsignaal van de scheidsrechter al mis. Ten Donck begon slap aan de wedstrijd en in de eerste minuut kregen de Amsterdamse bezoekers van Swift al een strafworp toegewezen, waardoor het op 0-1 kwam. Al dan niet terecht, maar de toon was direct gezet! Helaas niet in het voordeel van Ten Donck. Waar direct al niet alleen meer tegen Swift de tegenstander was maar ook mentaal tegen zichzelf gespeeld werd. Vervolgens kwam Swift direct op 0-2. Een paar kansen aan Ten Donck zijde vielen helaas niet goed. Het verschil kwam vervolgens tot uiting in de missers aan Ridderkerkse zijde waar bij Swift nagenoeg alle kansen benut werden. Een bal van Rene van Bijsterveld werd afgekeurd en Leon Scholts deelde ook in de misère door 2 strafworpen te missen. Verder was er ook pech voor Ten Donck waar een bal van Yumi Nakano via de korfrand naar buiten stuiterde en een afstandschot van Danley Edixhoven welke ook al uit de korf draaide. Diverse vrije ballen werden niet benut door de Van Pelt en Schreijer formatie. Al met al ging Swift rustig door met scoren en wist het de rust met een voorsprong van 3-12 te bereiken.

In de tweede helft was Ten Donck feller op de bal en kreeg het wat meer grip op de wedstrijd, al bleef het zwaar onder druk staan van een beter in de wedstrijd zittend Swift. Danley Edixhoven zorgde met een afstandschot voor 4-12 en kort daarop wist ook Leon Scholts van afstand raak te schieten. Uit een fraaie snel opgezette korte combinatie met Jaleesa Weynschenk weet Maurice Desloover 6-13 te scoren. Juist toen het leek dat Ten Donck eindelijk de wedstrijd ging laten kantelen in haar voordeel scoorde Swift toch weer een paar keer achter elkaar. Toch wist Ten Donck ook in de tweede helft niet goed in de wedstrijd te komen en verzuimde het nog teveel kansen te benutten, waaronder wederom een strafworp, ditmaal verzuimde Maurice Desloover de uitgelezen kans te verzilveren.
De Amsterdamse ongeslagen ranglijstaanvoerder bleef op ruime voorsprong en wist de wedstrijd goed uit te spelen zonder de overwinning echt door Ten Donck in gevaar te laten brengen. Men kon zelfs een paar fraaie acties van Ten Donck toestaan. Leuke acties om te zien maar de afronding was helaas minder. De eindstand werd 12-19.
Volgend jaar mag Ten Donck als nummer drie de competitie hervatten met een thuiswedstrijd op 11 januari 2015 tegen het Haarlemse Aurora. Een mooie kans om wat fouten recht zoals deze kater te zetten en de competitie positief voort te zetten. De aanvang zal om 14 uur zijn in de Reyerparkhal.