Ridderkerk behoudt politiebureau

Nieuws

RIDDERKERK - Het politiebureau in Ridderkerk zal niet verdwijnen bij alle veranderingen die worden doorgevoerd onder de vlag van de nationale politie. Het politiebureau aan de Kievitsweg staat niet op de lijst van de politievestigingen die zullen sluiten tussen 2015 en 2025.

Minister Opstelden maakte half december bekend dat in die periode rond de tweehonderd politiebureaus worden opgeheven. Er komen kleinere steunpunten (vaak in gemeentehuizen of andere publieklocaties) voor in de plaats. Ridderkerk behoort tot de 167 teambureaus die voor de nationale politie worden opgezet. Het Ridderkerkse politiebureau blijft behouden als vaste uitvalsbasis voor het nieuwe basisteam Oude Maas. Het is één van de achttien teambureaus die voor de eenheid Rotterdam zijn gedacht. Er blijven acht politiebureaus voor open in Rotterdam met daarnaast teambureaus in Schiedam, Vlaardingen, Spijkenisse, Hellevoetsluis, Oud-Beijerland, Capelle a/d IJssel, Ridderkerk, Dordrecht, Gorinchem en Sliedrecht. “Het voordeel van één bureau per robuust team is onder andere het samen kunnen briefen, betere samenwerkingsmogelijkheden (recherche ondersteuning) en daarmee hoogwaardiger dienstverlening voor de burger” aldus minister Ivo Opstelten over deze nieuwe opzet.

De minister heeft onverkort ingestemd met de regionale indeling en locatielijst, die is opgesteld na het Regionaal Veiligheidsoverleg op 29 oktober jl. Dat het Ridderkerkse bureau op die lijst zou staan was al langer duidelijk. Het politiebureau wordt al enkele maanden grondig verbouwd voor de toekomstige invulling.