Snuffelgift voor rijstproject

Nieuws

RIDDERKERK - De Ridderkerkse Vrouwen voor Vrede dragen met duizend euro bij aan een rijstproject in Burundi. De hiervoor uitgeschreven cheque is in het Snuffelpand overhandigd aan Béatrice Aartman-Rurakubagura. De van origine Burundese richtte vijf jaar geleden in Noordwijk de Stichting De Morgenster op voor hulpprojecten in haar moederland.

De stichting heeft zich inmiddels succesvol getoond met onder meer een weeshuis voor kinderen van verschillende leeftijden, een zeepproject en een internetcafé. Als nieuwe doelgroep wil De Morgenster zich nu ook gaan richten op alleenstaande vrouwen met kinderen. “Veel vrouwen zijn alleen doordat ze gescheiden zijn, weggestuurd door hun man of weduwe doordat hun man is overleden aan AIDS. Er zijn geen sociale voorzieningen zoals in Nederland en er is niemand die hen geld geeft. Wij willen deze vrouwen helpen om zelf voor hun gezin te zorgen, zodat er voldoende eten is en de kinderen niet op straat hoeven te bedelen” licht Béatrice toe.

Met partnerorganisatie ISAL-Burundi (Initiatives et Soutien aux Associations Locales au Burundi) is het idee uitgewerkt voor een rijstproject, waarbij het de vrouwen zijn die zelf zorg dragen voor het vertouwen, verwerken en verkopen van rijst. De Imbo-vlakte, die zich uitstrekt over de provincies Bujumbura en Bubanza, is een gebied waar rijst heel goed verbouwd zou kunnen worden. Er zijn rivieren, die het benodigde water over de akkers kunnen brengen. Er is in november begonnen met de aanleg van de eerste rijstvelden. “We willen kleinschalig beginnen en hebben daarom gekozen voor een groep van 50 vrouwen en vijf oudere weeskinderen. Ook volwassen wezen, die te groot zijn voor het weeshuis, kunnen ingeschakeld worden binnen dit project. Zij kunnen kennismaken met het rijst verbouwen en de rijsthandel” aldus Béatrice.
De eerste periode krijgt de groep nog steun en adviezen van ISAL. Deze lokale organisatie kan landbouwkundige voorlichting geven in alle stadia van de groei van de rijst en heeft ook ervaring in huis voor de verdere verwerking. Het is uiteindelijk de bedoeling dat de vrouwen gepelde rijst op de markt in de stad Bujumbura kunnen brengen: “Zelf hebben deze vrouwen ook meteen voedsel voor hun eigen gezin en van de winst kunnen de kinderen naar school en in geval van ziekte kan de dokter betaald worden. Hiermee wordt de armoede gekeerd en is er toekomst voor deze gezinnen.”

Verkoopdag

Op zaterdag 3 januari is er weer verkoop in en voor het Snuffelpand in Slikkerveer. Er kan weer tussen 10.00 en 16.00 uur ‘gesnuffeld’ worden tussen de tweedehands spullen die in de winkel bij aan het Dillenburgplein staan uitgestald.