Twee van de vier punten voor Saturnus’72

Sport

RIDDERKERK - En wederom kon niet het maximale gehaald worden uit een avondje handbal. Vrouwen coach Ronald Eckhardt was er zelfs behoorlijk ziek van. Hans van der Wiel was bij de heren uiteindelijk toch tevreden.

De vrouwen speelden, net als de mannen, tegen W.H.C. Een tegenstander die twee punten en twee wedstrijden meer had. Het werd een wedstrijd van twee aan elkaar gewaagde teams. Niet altijd even mooi maar toch een wedstrijd waar goede gevoelens over waren. Het is dat de thuisploeg slordig was en onnodig veel balverlies leed anders had er een positieve ruststand op het scorebord gestaan. Nu bleef de teller steken op 11-11. Ook in het tweede bedrijf waren er kansen en met het vorderen van de wedstrijd kwam er ook een klein verschil in de stand. Saturnus stond met nog vijf minuten op de klok op een verdiende 18-16 voorsprong. Zaak was nu om dit te koesteren. Eckhardt probeerde de rust in zijn team te bewaren maar de zenuwen sloegen toe. De ploeg was blijkbaar bang dat het verschil te klein was en probeerde ongecontroleerd aan te vallen. Hierbij kwam het deksel op de neus en konden de gasten zelfs aanhaken op 18-18. Met nog 90 seconde op de klok probeerde de Ridderkerkers het noodlot af te wenden. Wederom werd in de aanval onnodig bal verlies geleden, maar W.H.C. kon dit kansje niet benutten. Toch sloegen de gasten enkele seconde voor tijd genadeloos toe na een cadeautje. Drie seconde voor het einde behaalde zij alsnog de geflatteerde overwinning (18-19). ,,Hoe hebben we dit weg kunnen geven”, stamelde een aangeslagen Eckhardt na afloop. “Zondag moet het bij de nummer laatst echt anders. Doen we dat niet dan komen we echt in de problemen”.

Ook de mannen hadden W.H.C. als tegenstander. Een ploeg die vecht tegen het degradatie spook. Saturnus hoeft hier nog niet voor te vrezen, maar dan moest er wel gewonnen worden. Onder leiding van scheidsrechter van Vliet ontspon zich een matige wedstrijd. Het lukte de thuisploeg maar niet om in het eerste bedrijf definitief afstand te nemen. Steeds weer had W.H.C. een kans om, en met name de lange schutter Ferry Hage, om in de buurt te blijven. Bij rust was het verschil dan ook maar twee treffers (14-12). In het tweede deel ging het wel iets beter, Hage kreeg persoonlijke bewaking, maar echt afstand nemen ging niet. Hiervoor stond het vizier niet goed genoeg. Het werd zelfs nog een keer 16-16 en het thuispubliek fronste de wenkbrauwen. Twee fraaie treffers van Denny van de Ende en een doelpunt van Dylan Muller bracht wel weer even lucht. Diezelfde Muller was het middelpunt van een opstootje dat schutter Ferry Hage fataal werd. Een poging tot een kopstoot werd door de scheidsrechter van Vliet terecht gehonoreerd met een rode kaart. Vanaf dat moment (21-18) speelde Saturnus een gewonnen wedstrijd. De score werd opgeschroefd naar 25-19 en na afloop kon alsnog tevreden worden getoast. Bij Saturnus ontbrak onder andere Maghdi Ossalili en Timothy Deetermann. De laatste blijkt een gescheurde enkelband te hebben opgelopen en zit voorlopig twee weken in het gips.
Zondag gaat de ploeg op bezoek bij Snelwiek, een tegenstander uit de top drie. Saturnus zelf verblijft nu zelf op de zesde plek.

Zondag 25 januari
Dames 13.55 uur Oliveo 2 – Saturnus’72/1