Belangrijke winst Ten Donck op DKV Victoria

Sport

RIDDERKERK - Na een spijtig verlies vorige week in Amsterdam bij directe concurrent Sporting West heeft Ten Donck haar promotiekansen niet meer in eigen hand. De tweede plek die nog recht geeft op promotiewedstrijden kan alleen nog behaald worden door zelf volgende week de laatste wedstrijd te winnen van de nog altijd zonder puntverlies zijnde ranglijstaanvoerder en kampioen Swift. Deze uitgangspositie verschafte Ten Donck zich door afgelopen zondag 15 februari 2015 de belangrijke thuiswedstrijd van DKV Victoria uit Diemen op een geweldige manier te winnen met 23-14.

Door Jos Schippers

Ten Donck trad aan zonder topschutter Rene van Bijsterveld, hij werd vervangen door Jordy Tiemens en miste ook nog altijd de geblesseerde Marlon de Reuver. De Ridderkerkse van Pelt en Schreijerformatie startte zeer sterk en kwam via een paar fraaie scores van Chantal Reins van Soest en Leon Scholts in de tiende minuut op een 4-2 voorsprong. DKV Victoria viel sterk aan maar de verdediging van Ten Donck stond als vaker dit seizoen weer goed en liet weinig steken vallen. Met een afstandschot van Danley Edixhoven en een goede actie van wederom Chantal Reins van Soest die slim wegdraaide van haar tegenstandster werd het 6-4 in de 21e minuut waarna Maurice Desloover ook op gang kwam. Met een afstandschot en via een korte combinatie opgezet met Danley Edixhoven zorgde Maurice Desloover voor de zevende en achtste treffer.

De rust werd gehaald met 12-6 na een goede actie van Jordy Tiemens kort onder de korf.
In de tweede helft kwamen de bezoekers sterk terug met drie scores terwijl het bij Ten Donck even haperde. Het duurde zeven minuten in de tweede helft toen Ten Donck weer uit een vrije bal wist te scoren. Jordy Tiemens benutte de vrije bal. In de 38e minuut benutte Maurice Desloover een strafworp waarmee het 14-10 werd. Ten Donck voerde vervolgens het tempo wat op nam het initiatief over en trok de wedstrijd volledig naar zich toe. Met soms zeer fraaie aanvallen werd DKV Victoria opzij gezet en kon Ten Donck uitlopen naar een 23-14 overwinning. Een opvallende score was de 21-13 door Leon Scholts in de 54e minuut die de bal met een fantastisch strakke pass vanuit de diepe verdediging aangespeeld kreeg door Danley Edixhoven en vlak onder de korf, door de korf van DKV Victoria wist te mikken.

Volgende week rust op Ten Donck de zware last om in Amsterdam bij koploper Swift minimaal gelijk te spelen en vervolgens te hopen dat DKV Victoria een handje wil helpen door van Sporting West te winnen. Het doelsaldo van Ten Donck is net iets gunstiger dan dat van Sporting West. De spanning is om te snijden.

Stand bovenaan in 3e klasse
1. Swift 13-26