Foto Jan van Gelder

RVVH wint met 5-2 van XerxesDZB

Sport

RIDDERKERK - RVVH deed afgelopen zaterdag goede zaken voor de tweede periodetitel. Zelf won het afgetekend van XerxesDZB met 5-2 en het zag één van de twee concurrenten, Zwaluwen, met 1-1 tegen Ter Leede afhaken voor deze periode. Voor RVVH rest nog de wedstrijd tegen ASWH op 4 april. Als deze gewonnen wordt is de tweede periode voor de Ridderkerkers.

Door Teun Rijsdijk

De thuisploeg is vergeleken met de wedstrijd van vorige week op één plaats gewijzigd. Remco Buist staat in de basis ten koste van Wilco Oudenaarden. Onder leiding van de uitstekend fluitende scheidsrechter Kloet begint RVVH aanvallend. Vanwege een forse hagelbui vlak voor de wedstrijd is het veld moeilijk te bespelen wat resulteert in veel foute passes en doorschietende ballen.

XerxesDZB laat er geen misverstand over ontstaan dat ze voor drie punten gekomen zijn maar veel kansen komen er niet tot na twintig minuten spelen Benjamin Martha de bal van dichtbij in de korte hoek schiet maar de keeper Termijn op zijn weg vindt.
Maar in de zelfde minuut komt RVVH toch op voorsprong als na een afgeketst schot van Julian Agatowski de bal voor de voeten van Remco Buist valt die geen moeite heeft om met een stuiterbal te scoren 1-0.
XerxesDZB heeft een paar handenbinders in de vorm van de snelle Celcius Grant en de boomlange Sander Duin die de RVVH defensie goed bezig houden maar verder gebeurt er in de eerste helft niet veel op een schot van Julian Agatowski na dat net naast gaat en een vrije trap van XerxesDZB die naast gekopt wordt.

Voor de tweede helft komen twee ongewijzigde elftallen uit de kleedkamers en al na vijf minuten krijgt keeper Danny Spelde een voorzet van Tobias Waisapy niet onder controle waarna Sander Duin geen moeite heeft om de 1-1 te scoren. Een tegenvaller voor RVVH want er leek geen vuiltje aan de lucht.
XerxesDZB voelt dat er vanmiddag misschien meer te halen is en wisselt Jair da Silva Fortes voor Nick Walbeek.
Maar zo ver laat RVVH het niet komen want vlak daarop gaat Julian Agatowski met de bal aan de voet het strafschopgebied binnen en past op de vrij staande Everton Pires Tavares die via de vallende keeper het net vindt; 2-1.
En nog geen vijf minuten later is het al 3-1 als Remco Buist, die een prima wedstrijd speelt, na goed storend werk de bal van links direct voor geeft waarna de vrijstaande Benjamin Martha geen moeite heeft de 3-1 te scoren.
Maar het gaat snel deze middag want nog geen tien minuten later ligt de bal op de stip voor het RVVH doel na een overtreding van Everton Pires Tavares, die hiervoor geel krijgt, en scoort Quincy Oosterom de 3-2.
Even lijkt het er op dat het nog spannend wordt en wisselt trainer Peter van Loon jr. verdediger Tobias Waisapy voor de veertigjarige Lopes Silva. Bij RVVH komt Wilco Oudenaarden in het veld voor Robert Kooiman en dat betaalt zich al direct uit want in een prachtige aanval wordt de bal via Julian Agatowski en Wilco Oudenaarden doorgetikt naar de volkomen vrijstaande Benjamin Martha die met dit soort kansjes wel raad weet, 4-2.
Ook Julian Agatowski komt even later nog alleen voor de keeper die de situatie meester blijft. Even lijkt het erop dat de scheidsrechter geblesseerd moet afhaken maar gelukkig kan hij toch verder.
In de blessuretijd gaat keeper Michael Termijn van de gasten afschuwelijk in de fout als hij een terugspeelbal verkeerd beoordeelt en Benjamin Martha op zijn gemakje de 5-2 binnen kan schieten en daarmee zijn negende van dit seizoen aantekent.
Uiteindelijk een eenvoudige maar erg nuttige overwinning voor RVVH.

Volgende week is het andere koek als er uit tegen de koploper Katwijk gespeeld gaat worden dat vandaag verrassend met 1-1 gelijkspeelde tegen FC ’s-Gravenzande.

RVVH-XerxesDZB 5-2 (1-0)
20. Buist 1-0, 51. Duin 1-1, 56. Tavares 2-1, 60. Martha 3-1, 65. Oosterom 3-2 (pen), 78.Martha 4-2, 91. Martha 5-2.

Scheidsrechter M.J. Kloet.
Gele kaart: Tavares (RVVH), Waisapy (XerxesDZB).

RVVH: Spelde, Weber, Vereecken, de Pina, van Dam, Pires Tavares, Kooiman (70. Oudenaarden), Martha, Agatowski, Eggers, Buist.

XerxesDZB: Termijn, van der Berg, Almeida, Fonseca, da Silva Fortes (55. Walbeek), Oosterom, Fens, Waisapy (68. Lopes Silva), van Kesteren, Grant, Duin.