Zwaar gehavend Rijsoord vecht zich naar zege

Sport

RIDDERKERK – Rijsoord heeft zaterdagmiddag een even zwaarbevochten als knappe zege geboekt op Brielle. De door blessures en schorsingen geplaagde formatie van trainer Gijs Zwaan won thuis van de nummer vier van de ranglijst met 2-1. De Kraaien kwamen in de tweede helft via een pegel van Sander Barragan op een 1-0 voorsprong en een kwartier voor tijd was het basisdebutant en tevens uitblinker Rick Drenth die Rijsoord met de 2-0 op rozen zette. De snelle aansluitingstreffer van Brielle maakte de slotfase echter nog razend spannend, maar met een piepjonge ploeg trokken de Rijsoordenaars de verdiende overwinning uiteindelijk over de streep.

Door: Robert Verhoef

Het kostte Zwaan zaterdag de nodige hoofdbrekens om een volwaardig elftal aan de aftrap te laten verschijnen. Sterkhouders als Leon van den Heerik, Michael van Gool en Nilton Tavares Ramos waren (nog) geschorst en Desley de Wolf moest zich afmelden met een blessure, dit naast de al langer afwezige Gerome van Zonderen. Bij die omstandigheden koos de oefenmeester ervoor om buitenspeler Zepp Jacobs als rechtsback in te zetten en de jonge Rick Drenth toe te voegen aan de middenlinie van de thuisploeg. Donovan Lioe Anjie werd in het centrum van de verdediging geposteerd en Arco Verwey mocht starten als spits.
Kansen
De flink gewijzigde basisformatie maakte in het eerste bedrijf bepaald geen slechte indruk op het thuispubliek. Daar waar voor Rijsoord een zware middag in het verschiet leek te liggen, was aan de krachtsverhoudingen op het veld in het eerste gedeelte van de wedstrijd amper te zien dat de thuisploeg meerdere basisspelers miste. Zo hadden de Kraaien via Aouragh (ongelukkig afleggen) en Barragan (stuit van dichtbij op doelman) al vroeg op voorsprong kunnen komen. Diezelfde Barragan werkte op het half uur spelen de bal maar rakelings naast het doel van keeper Van Eck en een kleine tien minuten voor rust had spits Verwey de 1-0 op zijn schoen. Een prima actie van Rick Drenth over de rechterkant van het veld bracht Verwey in vrije schietpositie voor doelman Van Eck, maar de aanvalsleider zag tot zijn afgrijzen zijn inzet door de sluitpost uit het doel worden geranseld.
Tot dan toe hadden de Rijsoordenaars nog maar amper wat te duchten gehad van Brielle. Op slag van rust werd de ploeg van interim-trainer Wim Schouten voor het eerst echt gevaarlijk. Nelson Costa-De Brito werd knap vrijgespeeld aan de linkerkant van het strafschopgebied. Oog in oog met doelman Bekkers, maar vanuit een moeilijke hoek, schoot de buitenspeler de bal op de handen van de keeper en in de rebound was er geen Briellenaar alert genoeg om voor een leeg doel in te schieten.
Eindelijk
Aan het begin van de tweede helft veranderde het spelbeeld maar amper. Ook met de jonge Joey Hooijmeijer, die de inmiddels ervaren kracht Dane Brard verving, kwamen de Kraaien goed voor de dag. Rijsoord bleef op zoek naar de openingstreffer en was daar dicht bij toen Soufiane Aouragh op snelheid doorbrak aan de linkerkant van het veld. Zijn voorzet was echter net te scherp voor de vrijstaande Arco Verwey.

Even later was het dan toch raak. Sander Barragan kreeg de bal in de voeten op de helft van Brielle en haalde op zo’n twintig meter van het doel vernietigend uit. Zijn lage harde schuiver liet doelman Van Eck eindelijk kansloos: 1-0.

De treffer werkte bevrijdend voor de blauwhemden, maar de ploeg had alle geluk dat het niet direct de gelijkmaker moest incasseren. Brian Smits dook vlak na de Rijsoordse treffer de ruimte in en had in een direct duel met Rijsoord-doelman Bekkers de hoek voor het uitkiezen. Tot opluchting van de thuisploeg verdween Smits’ inzet hoog over het doel.
Gijs Zwaan kreeg een nieuwe tegenslag te verwerken toen Soufiane Aouragh na een van zijn sprints naar de hamstring greep. De rappe buitenspeler werd vervangen door nieuweling Bas van der Spoel, die zeker niet slecht zijn plaats innam.

Jonkies
Brielle voelde echter aan dat Rijsoord met een steeds minder ervaren ploeg de slotfase van de wedstrijd inging. Rijsoord werd dan ook vastgezet op de eigen helft en kreeg de bal nog maar amper over de middenlijn. Enkele hachelijke momenten voor het doel van Bekkers werden overleefd en als donderslag bij heldere hemel verscheen zelfs de 2-0 op het scorebord. Sander Barragan zette Berry de Groot vrij voor het vijandelijke doel. De middenvelder had iets teveel ruimte nodig om doelman Van Eck te passeren en legde af op de inlopende Rick Drenth. Drenth bekroonde zijn prima optreden deze middag met de tweede Rijsoordse treffer: 2-0.
De euforie op het Kraaiennest was maar van korte duur. Drie minuten later was het Joël da Veiga Martins die de bijna niet uit te blijven treffer van de Briellenaren dan toch voor zijn rekening nam. Vanuit een scrimmage voor het Rijsoordse doel tikte hij de 2-1 binnen.

Het restant van de wedstrijd werd een waar gevecht. De ervaren mannen van de Kraaien namen de ‘jonkies’ op sleeptouw en zonder nog een noemenswaardige kans weg te geven bleef Rijsoord overeind. Via Sander Barragan had het zelfs nog 3-1 kunnen worden. De leider van de ploeg verzuimde echter om een voorzet van Rick Drenth van dichtbij af te ronden en vond de voeten van Sander van Eck op zijn pad.

OPSTELLING RIJSOORD – Michael Bekkers – Donovan Lioe Anjie – Marco Nijssen – Sander Lagrand – Rick Drenth – Zepp Jacobs – Berry de Groot – Soufiane Aouragh (60. Bas van der Spoel) – Sander Barragan – Dane Brard (46. Joey Hooijmeijer) – Arco Verwey (75. Stefan Havelaar)