Foto's Jan van Gelder

Jammerlijke nederlaag voor RVVH

Sport

RIDDERKERK – RVVH is in Katwijk-noord tegen de tweede competitienederlaag opgelopen. Koploper Katwijk bleek na 90 minuten met 2-1 te sterk voor de Ridderkerkers. RVVH kreeg de complimenten voor goed spel, maar de punten bleven in Katwijk en dat was een ietwat zure constatering na afloop.

Door Theo Leenheer

RVVH speelde een ijzersterke eerste helft. Van meet af aan controleerde men de wedstrijd en met verzorgd voetbal werd de ongenaakbare koploper tegemoet getreden. De thuisclub had weinig in te brengen en was voetballend gezien de mindere. RVVH zag dat goede begin ook beloond met een prima goal na een kwartier spelen. Vanaf de eigen helft bediende Jordey van Dam Benjamin Martha die op zijn beurt Everton Pires Tavares vond. Deze stoomde op en gaf op het juiste moment met een meesterlijke pass de bal terug op Martha die vrij de zestien in ging en met een leep puntertje de kruising vond achter en boven keeper Atam Koroglu, 0-1. Een voetballend gezien prima doelpunt. Ook hierna bleef RVVH de controlerende partij en had veelvuldig balbezit. Tot grote kansen leidde dit niet, maar ook de thuisclub was daardoor niet in de gelegenheid ook maar iets te ondernemen richting Danny Spelde. Het enige wapenfeitje wat genoemd kon worden was een vrije trap van Donny van Oijen die net naast de goal belandde. Voorafgaand aan die vrije trap was een overtreding door Robert Kooiman begaan die daarvoor geel kreeg, zijn vijfde en daardoor een schorsing. De rust werd vervolgens bereikt met een volkomen terechte voorsprong voor Hercules.

De tweede helft begon gelijk met twee kansen voor Katwijk. Uit een vrije trap van Omar Hamdi stond Stefan Stam ineens behoorlijk vrij en haalde uit voor de gelijkmaker. Een prachtige reflex van Spelde voorkwam erger. Uit de corner kopte Marc Langeveld vervolgens maar net naast. Op die momenten na leek er aanvankelijk voor RVVH ook nog niets aan de hand. De controle was er nog steeds en dat moest dan tot resultaat gaan leiden. Het liep echter in één klap anders. Na tien minuten stonden de fysiek sterke Katwijkers ineens weer naast RVVH. Een langlopende goede aanval via eerst de rechterkant en daarna verplaatst naar links bracht de bal uiteindelijk via van Oijen voor de voeten van Sjaak Lettinga die vanaf een meter of 20 alle vrijheid kreeg om heerlijk uit te halen, 1-1. Daardoor leek er iets te knakken bij de Ridderkerkers. De thuisploeg poetste voor de tiende keer dit seizoen een achterstand weg en kwam halverwege deel twee zelfs op voorsprong. Een verre vrije trap van Koroglu werd niet goed verdedigd door RVVH en gaf Kevin Sterling een vrije doortocht richting achterlijn waarna hij op het goede moment de bal teruglegde. De koud in het veld staande Joost Leonard stond vervolgens klaar voor de simpele intikker, 2-1. Hierna leek RVVH even de weg kwijt. Een mooie voorzet van links van van Oijen werd in één keer op de pantoffel genomen door Leonard en via de reddende Spelde belandde de bal op de binnenkant van de paal en zwijnden de Ridderkerkers. Na nog een mislukte omhaal van topscorer Marciano Mengerink en de nodige wissels kwam RVVH tegen het einde toch weer meer en beter in de wedstrijd. De controle kwam terug en zowaar moest Katwijk toen weer achteruit. Een combinatie tussen invaller Wilco Oudenaarden en Julian Agatowski noopte Koroglu tot een uiterste redding. De opstomende Roy Weber zag zijn inzet geblokt ten koste van een corner, waaruit van Dam zijn kopbal maar op het nippertje gered zag worden door Koroglu. Het laatste wapenfeit kwam vervolgens van Pires Tavares, die vanaf de rechterkant naar binnen kwam en met een prachtige bal de verre kruising zocht en bijna vond want wederom Koroglu kreeg er nog zijn vuist tegen. Na vijf minuten blessuretijd vond scheidsrechter B.R. Annegarn het welletjes en was de tweede competitienederlaag van de Ridderkerkers een feit.

De druiven waren zuur en de teleurstelling groot. RVVH had een groot gedeelte van de wedstrijd dominant en controlerend gespeeld maar zag op de beslissende momenten de wedstrijd uit handen glippen. Met opgeheven hoofd verliet men dan ook “de Krom” waar een prachtig mooie nieuwe tribune en accommodatie in wording is. De wonden likken en op naar volgende week, wanneer Zwaluwen te gast is aan de Sportlaan. Afspraak om 14:30 uur.

Katwijk – RVVH 2-1 (0-1)
15. Martha 0-1
55. Lettinga 1-1
66. Leonard 2-1

Gele kaarten voor Guijt, van Dam en Hamdi van Katwijk en voor van Dam en Kooiman van RVVH.

Opstelling RVVH:
Spelde, Weber, Vereecken, Eggers, Rodriques de Pina, Kooiman (76. Dos Santos), van Dam, Agatowski, Pires Tavares, Buist (82. Barradas) en Martha (65. Oudenaarden).
Jan van Gelder