Boekje in de maak voor Kunstroute

Nieuws

RIDDERKERK - Dit jaar maakt de Kunstroute Ridderkerk een boekje waar alle kunstenaars in staan die mee doen aan de lokale kunstroute op 18 en 19 april. Wethouder Marten Japenga gaf hiervoor het startschot. Uit een hoge hoed toverde hij de namen van de gelukkige kunstenaar die een foto mag leveren voor de voorkant van dit boekje.

Het tweede lot mag de foto voor de uitnodiging leveren. De cultuurwethouder was vereerd met deze rol. “Ik stel mij bij een hoge hoed een hoge zijden hoed voor, maar dit is wel een hele bijzondere” aldus de wethouder. Hoedenmaakster Erna Wouters kon dit alleen maar bevestigen. “Deze hoed is geïnspireerd op Afrikaanse vrouwen, die alles op hun hoofd dragen. Hij bevat een tas en kan op het hoofd gedragen worden. Hij is gemaakt voor een wedstrijd, en heeft een prijs gewonnen.”

Opening met lezing

Er doen dit jaar weer zo’n 26 Ridderkerkse kunstenaars aan de Kunstroute mee. Nieuw zijn twee kunstenaars uit de BAR gemeenten, die als gast mogen meedoen. De Rabobank had dit verzoek ingediend bij de kunstroutes van Barendrecht, Ridderkerk en Albrandswaard. Ridderkerk heeft hier meteen werk van gemaakt en kunstenaars uit de BAR uitgenodigd.
De jaarlijkse kunstdagen krijgen dit jaar een heel speciale opening dit jaar. Alexandra van Dongen, curator van museum Boijmans van Beuningen zal op vrijdag 17 april de opening verrichten met een lezing in de bibliotheek. Zij is een kleindochter van Wilhelmina Douglas Hawley, een wereldberoemd kunstenares die lid van de kunstenaarskolonie in Rijsoord en daar prachtige aquarellen schilderde tussen1888 en 1914.