Ridderkerkse kunst in IJsselmonde

Nieuws

RIDDERKERK - Ineke Haaksema en Joke Vonk exposeren van 15 maart t/m 10 mei in de galerie van verpleeghuis Antonius in IJsselmonde. De Ridderkerkse kunstenaressen stellen deze expositie samen met hun tekeningen, schilderijen en keramiek.

Joke Vonk is in 1955 geboren in Rotterdam en woont sinds 1982 in Ridderkerk. Zij heeft een opleiding als plateelschilderes gehad bij de Porceleyne Fles in Delft. Later is zij in de zorg gaan werken, maar in haar vrije tijd heeft zij diverse cursussen gevolgd op teken- en schildergebied. Bij deze expositie toont ze tekeningen en schilderijen, die op Afrika geïnspireerd zijn.. Na reizen naar Gambia en Senegal maakte ze aan de hand van foto’s pastel - en potloodtekeningen, schilderijen in olieverf en inktschetsen. Met dit en ander werk heeft ze eerder geëxposeerd in Ridderkerk, Barendrecht, Capelle a/d IJssel en Rotterdam.

Ineke Haaksema, die woont en werkt in Ridderkerk, maakt al vele jaren poppen van zelfhardende klei. Zij zocht meer uitdaging en dat heeft zij gevonden in porselein Zij boetseert dat met de hand en nadat ze gebakken zijn op 1260 graden, verft zij de beelden met olieverf. Zij vindt het leuk om haar fantasie de vrije loop te laten en iets geks met haar poppen te doen. Met haar handvormen van keramiek verbeeldt ze zowel vogels, mensfiguren en bloemen. Daarnaast maakt ze vazen en objecten, al of niet geglazuurd. Ineke heeft al een aantal keren mogen exposeren in de Ridderkerkse Oudheidkamer.
In het verpleeghuis aan de Groene Tuin 1 in IJsselmonde is galerie Oostvogel dagelijks geopend van 10.00 tot 17.00 uur.