Saturnus’72 op bezoek in Papendrecht, het tweede kampioen

Sport

Kampioen D.E.S.’72 was zondag een maatje te groot voor de dames van Saturnus’72. Bij de mannen was het andersom, hier drukte Saturnus’72 D.E.S. verder in de problemen. Het tweede dames team deed het ook goed en werd kampioen in de vierde klas.

Coach Jirri Bruinzeel had zijn ploeg voorafgaand aan de wedstrijd op het hart gedrukt plezier te hebben in een wedstrijd waarbij de tegenstander gewoon beter is. De ploeg, met ex internationaal Gerrie van Jaarsveld binnen het team, is niet voor niets ongeslagen kampioen geworden. Het eerste bedrijf was bij de dames dan ook nog wel het aanzien waard. Nadat eerst de ploeg uit Papendrecht op 3-0 kwam konden de Ridderkerkers nog aardig tegenstand bieden. Tussen de 10e en 20e minuut kwam Saturnus terug tot 3-1. Hierna ging het mis. Saturnus verkrampte en D.E.S. deed waar het goed in is, scoren. Bij rust was het verschil op gelopen tot 7-2. Bruinzeel heeft in de rust nog geprobeerd zijn team enigszins op de rails te krijgen, helaas zonder succes. “Er ging bijna van alles fout, alleen het scoren uit strafworpen mondde uit in een 100% score. Vijf strafworpen en vijf treffers. Helaas was dit maar één van de weinige lichtpuntjes”, was de reactie van Bruinzeel na afloop. “De einduitslag was met 23-9 wel wat geflatteerd, maar helaas verdiend”.

De dames van het tweede deden het beter. In de laatste competitiewedstrijd bij Unitas 1 werd met 12-25 gewonnen. Concurrent Verburch zal zondag in hun laatste wedstrijd tegen M.O.K. met 37 doelpunten verschil moeten winnen om Saturnus 2 nog van de troon te stoten. Dat lijkt wel erg veel, dus het kampioenschap kon voorzichtig alvast een beetje gevierd worden.
De mannen waren in de eerste helft van hun partij met D.E.S. al met hun gedachte bij de bekerwedstrijd van a.s. vrijdag. De ploeg van Hans van der Wiel is voor promotie of degradatie uitgespeeld terwijl de tegenstander nog vecht tegen degradatie. Daarom waren de Papendrechters in de eerste helft dan ook beter dan de gasten uit Ridderkerk. Saturnus kwam dan nog wel op voorsprong, maar bij rust keek de ploeg aan tegen een 9-8 achterstand. Beide keepers waren mede debet aan het lage aantal doelpunten door hun zeer goede werk. Coach Hans van der Wiel heeft in de rust orde op zaken moeten stellen. “We speelde ongeïnteresseerd en onder ons niveau. Saturnus onwaardig”. Het tweede bedrijf werd een compleet andere wedstrijd. Saturnus deed nu wel wat het moest doen, zette D.E.S. klem op eigen helft en was duidelijk de boven liggende partij. Al gauw resulteerde dit in een voorsprong die werd uitgebouwd tot een mooie 14-24 overwinning.
Zondag staan de laatste zaal competitiewedstrijden weer op het programma. De dames krijgen Atomium’61 op bezoek. Wederom een wedstrijd die er eigenlijk niet meer toe doet. Saturnus is veilig en de Rotterdamse tegenstander blijft op de één na laatste plaats. Op de bank is wel een tijdelijke wijziging, Henk van Oers vervangt de op vakantie zijnde Jirri Bruinzeel.