Voor schoolkrant bij minister

Nieuws

RIDDERKERK - Schoolkrantredacteuren Sophie en Daniella van de Dr. Schaepmanschool uit Ridderkerk zijn donderdag 12 maart naar een persconferentie van minister Dijsselbloem geweest. De minister hield deze persconferentie speciaal voor redactieleden van schoolkranten uit de groepen 7 en 8 vanwege de Week van het geld.

Uit het hele land waren ongeveer 60 schoolkrantredacteuren naar het ministerie van Financiën in Den Haag gekomen. Sophie en Daniella waren de enige leerlingen uit Ridderkerk die er bij waren. Uiteraard wilden ze met Dijsselbloem, die alle tijd maakte om zo veel mogelijk kinderen te spreken, op de foto. De belangrijkste boodschap van de minister was: je kunt je geld maar een keer uitgeven,dus denk goed na waar je het aan uitgeeft en smijt het niet over de balk. De minister vertelde ook dat hij sparen als kind erg leuk vond, en dat hij als kind jaren gespaard heeft voor een rode racefiets.

RTL-verslaggever Frits Wester gaf voorafgaand aan de persconferentie een korte les ‘vragenstellen tijdens een persbijeenkomst’. Een vraag die Frits Wester niet goed durfde te stellen maar waar hij wel erg nieuwsgierig naar was, werd door een van de kinderen gesteld: wat de minister doet met de varkens die hij heeft? Dijsselbloem heeft naast kippen, een haan, een hond en een kat, twee varkens, zo vertelde hij. Eerder had hij er drie. Dit trio is na een goed leven met lekker eten en drinken bij hem in de vriezer waren beland, bekende de bewindsman.