Balend Rijsoord sleept punt uit het vuur

Sport

RIDDERKERK - De topper in de eerste klasse C tussen Rijsoord en Nieuw-Lekkerland is zaterdagmiddag in een 2-2 gelijkspel geëindigd. Rijsoord leek door een treffer van Sander Barragan in de eerste helft lange tijd op een overwinning af te stevenen, maar in de slotfase sloeg medetitelkandidaat Nieuw-Lekkerland toe. Invaller Ruud Ouweneel trok de score gelijk, waarna Job van Vliet de bezoekers enkele minuten voor tijd de zege leek te schenken. De tegentreffer werd door de Kraaien echter direct hersteld door een doelpunt van wederom Baragan.

Door: Robert Verhoef

Het was wederom puzzelen geblazen voor trainer Gijs Zwaan, die liefst zeven vaste basiskrachten miste voor het treffen met de Nieuw-Lekkerlanders. Donovan Lioe Anjie bleek kort aanvang toch niet fit genoeg te zijn en werd vervangen door Zepp Jacobs, terwijl het centrum van de verdediging werd vormgegeven door het gelegenheidsduo Taekema-Lagrand. In de voorhoede ontbrak aanvalsleider Michael van Gool door opnieuw een schorsing en zodoende mocht Laurens Lingen zijn opwachting maken in het basiselftal van de Kraaien.

Het gehavende elftal van Zwaan toonde in het eerste bedrijf bepaald geen ontzag voor kampioenskandidaat Nieuw-Lekkerland. De blauwhemden boden prima partij en waren via uitblinker Sander Barragan meerdere keren gevaarlijk voor het doel Edward de Groot. Nadat de sluitpost Barragan eerst nog van scoren af had weten te houden bij een poging vanuit een moeilijke hoek, was het na twintig minuten spelen wel raak. De aanvoerder van Rijsoord speelde zich handig vrij in het strafschopgebied en verschalkte de keeper met een schuiver in de verre hoek: 1-0.
Op zoek naar een passend antwoord drong Nieuw-Lekkerland vervolgens wel aan, maar de formatie van trainer Ronald Hulsbosch wist de geïmproviseerde verdedigingslinie van de thuisploeg in de eerste helft maar amper serieus te verontrusten. Rijsoord had zijn voorsprong zelfs kunnen verdubbelen, maar Brard en Ramos wisten het net niet te vinden.

Trainer Hulsbosch, met oud-Rijsoordenaar Bart Toom naast zich op de bank, had zijn ploeg in de rust een duidelijke opdracht meegegeven. Nieuw-Lekkerland zette Rijsoord met de rug tegen de muur en de Kraaien wisten de middenlijn nauwelijks nog over te steken. Toch ontbeerde het de Nieuw-Lekkerlanders aan creativiteit om Rijsoord-doelman Bekkers serieus in de problemen te brengen.
Rijsoord bezweek echter toch onder de druk van de bezoekers. Dane Brard ontving de bal op ongelukkige wijze in zijn eigen strafschopgebied en slaagde er niet in om het leer veilig weg te werken. Gert Jan Stout, die even daarvoor zijn kopbal op de lat had zien belanden, ontfutselde de middenvelder de bal en legde af op de inkomende Ruud Ouweneel. Met een lage inzet vanaf de zestienmeterlijn tekende de invaller tien minuten voor tijd voor de gelijkmaker: 1-1.

De teleurstelling droop van de gezichten van de moegestreden Rijsoordenaars af. Nieuw-Lekkerland daarentegen rook bloed, zette nog eens extra aan en werd daarvoor beloond. Nadat Ramirez Munoz nog rakelings naast had geschoten was het Job van Vliet die de meegereisde supporters in extase bracht. De middenvelder werd knap vrijgespeeld en in een directe confrontatie met doelman Bekkers leek hij het duel te beslissen: 1-2.
Niets was echter minder waar. Rijsoord toonde veerkracht en maakte nog geen minuut later knap weer gelijk. Een prima actie van Laurens Lingen over de linkerkant van het veld bracht de bal voor de voeten van de vrijstaande Sander Barragan. Barragan aarzelde geen moment en ramde de bal vanaf elf meter hard tegen de touwen: 2-2.

OPSTELLING RIJSOORD – Michael Bekkers – Mitchell van der Heijden (70. Bas van der Spoel) – Jan Willem Taekema – Sander Lagrand – Rick Drenth – Zepp Jacobs – Berry de Groot – Sander Barragan – Dane Brard – Laurens Lingen – Nilton Tavares Ramos