RVVH stelt teleur in derby

Sport

RIDDERKERK– RVVH verloor de derby in en tegen Smitshoek met 2-1. Een 0-1 voorsprong bij de rust bleek niet voldoende om de drie punten binnen te halen. Voor de Ridderkerkers was dat een teleurstelling, de thuisclub omarmde de driepunter als een geschenk in de strijd tegen degradatie.

Door Theo Leenheer

Zo verloor de Hercules brigade dus voor de derde keer in successie. Gingen de nederlagen tegen sterke ploegen als Katwijk en Zwaluwen nog gepaard met goed voetbal, tegen Smitshoek was dat ook duidelijk minder het geval. De omstandigheden waren ook niet echt in het voordeel. Een veld wat moeilijk bespeelbaar bleek en een vooral straffe tegenwind voor de rust waren zeker niet in het voordeel van de Ridderkerkers. Aan de andere kant heeft ook de tegenstander daarmee te maken. RVVH had in de eerste helft wel het meeste balbezit en dientengevolge ook zeker controle over de wedstrijd. Het duurde echter wel 20 minuten voor er iets gebeurde dat noemenswaardig genoemd mocht worden. Het uitverdedigen bij de thuisploeg liep niet helemaal op rolletjes en Julian Agatowski wist te onderscheppen om daarna Benjamin Martha een kansje te bieden, echter zonder resultaat. Aan de andere kant moest Danny Spelde handelend en boksend optreden om een gevaarlijk indraaiende vrije trap van de linkerkant onschadelijk te maken, waarna de rebound van Thijs Oomsen strandde op een woud van benen. Op het half uur kwamen de Ridderkerkers op voorsprong. Een overtreding net buiten de zestien werd beloond met een indirecte vrije trap. Agatowski legde de bal een tikkie breed naar Robert Kooiman en die vond via een been de benedenhoek, 0-1. Een opsteker al was het twee minuten later bijna alweer gelijk. De opgekomen Mitchell van Esveld kwam op rechts naar binnen en zocht met een mooie boogbal de verste kruising. De vingertoppen van Spelde voorkwamen erger. Op slag van rust was het vervolgens de vuist van Spelde die de gelijkmaker tegenhield na een vrije trap van Erwin Bravenboer. Ruststand 0-1.

Na de rust was de controle al snel verdwenen over de wedstrijd. Dat resulteerde al binnen vijf minuten in de gelijkmaker toen John de Ronde op de juiste plaats stond na niet lekker verdedigen aan Ridderkerkse zijde. RVVH leek het daarmee kwijt. Wat bleek toen Smitshoek na ruim tien minuten bijna op voorsprong kwam. Een voorzet van van Esveld bleek net niet besteed aan Laurens Visser. Toch kreeg RVVH ook mogelijkheden. Na ruim een uur spelen was invaller Wilco Oudenaarden op snelheid slimmer dan Gerben Achterberg en had hij vrije doorgang richting keeper Mike van de Wijngaart. Deze dreef hem echter zodanig naar de zijkant dat de kans verloren ging. Twee minuten later weer een één op één situatie. De zojuist ingevallen Ibrahim el Koubai werd weggestuurd richting van de Wijngaart en leek de 1-2 op de schoen te hebben. Zijn inzet verdween echter net voorlangs. Kort daarna verscheen Marwin Richard alleen voor Spelde, deze was echter op tijd uit zijn goal. Aan de andere kant probeerde Agatowski het met een schuiver, deze werd een prooi voor van de Wijngaart. Zo ging de niet al te hoogstaande wedstrijd voort en werd duidelijk dat RVVH een moeizame wedstrijd speelde. Een kopbal van Visser na een voorzet ging net over en Roy Weber probeerde het met een afstandsschot wat dan weer overgetikt werd door van de Wijngaart. Dan in de 80e minuut valt de beslissing. Een voorzet van rechts werd in de zestien met de hand beroerd door Weber. Invaller scheidsrechter J. de Bat wees naar de stip, waar menigeen ook een duwfout constateerde jegens Weber. De toegekende penalty werd vervolgens feilloos binnengetrapt door Gerben Achterberg, 2-1. RVVH had toen nog ruim tien minuten voor de gelijkmaker, maar kwam niet echt meer in de buurt daarvan. Na een aantal minuten blessuretijd floot de Bat voor de laatste keer en was de (onverwachte) nederlaag een feit.

Een duidelijk mindere middag van Hercules. Waar voor de rust werd gecontroleerd was dat na de rust veel minder. Giovanni Franken daarover: “Na de rust waren we het kwijt en zag ik ineens een viertal voorzetten komen binnen tien minuten, terwijl daar zo voor was gewaarschuwd. Uit zo’n situatie ontstond de goal en de strafschop”. RVVH moet nu de wonden likken en mag volgende week op zoek naar revanche wanneer FC Rijnvogels op bezoek komt. Aftrap om 14:30 uur.

Smitshoek – RVVH 2-1 (0-1)
29. Kooiman 0-1
50. De Ronde 1-1
80. G. Achterberg 2-1 (strafschop)

Gele kaarten voor Oomsen en Wever van Smitshoek en voor Weber van RVVH.

Opstelling RVVH:
Spelde, Weber, Vereecken, Eggers, Rodriques de Pina, Kooiman (82. Buist), van Dam, dos Santos (62. El Koubai), Agatowski, Pires Tavares en Martha (46. Oudenaarden).