Crezéepolder gaat terug naar natuur

Nieuws

RIDDERKERK - Op vrijdag 10 april wordt officieel een start gemaakt met de omvorming van de Crezéepolder tot een waterrijk natuur- en recreatiegebied. Afgelopen maand is al een begin gemaakt met de voorbereidende werkzaamheden. Bij de bouwkeet van de aannemer wordt vrijdagmorgen de starthandeling verricht door gedeputeerde Han Weber en de wethouders Volbregt Smit (Ridderkerk) en Floor van der Velde (Hendrik-Ido-Ambacht).

De deels Ambachtse en deels Ridderkerkse polder maakt deel uit van het provinciale project Deltanatuur dat tussen 2000 en 2015 zorgde voor de aanleg van 2000 hectare getijdennatuur tussen de Biesbosch en de Noordzeekust. De Crezéepolder is samen met Spuimonding Oost nabij Goudswaard het sluitstuk van een grote inspanning om typische deltalandschappen die na de aanleg van de deltawerken verloren gingen, te laten terugkeren. Over twee jaar kan de Crezéepolder weer het leefgebied zijn van de bever, buizerd en kattenstaart. Deze nieuwe natuur moet ook een heerlijk wandelgebied worden.