Avondvierdaagse met vijf en tien kilometer

Nieuws

RIDDERKERK - De komende editie van de avondwandelvierdaagse van Ridderkerk zijn er weer routes van tien kilometer. Op verzoek van veel wandelaars heeft de organisatie besloten om de langere afstand weer te programmeren naast de dagelijkse vijf kilometer. De 10 kilometer komt in de plaats van de 7½ kilometer.

De nieuwe lange routes zijn ook voor de Nordic Walkers. Het experiment om ook de lopers met stokken aan de start te krijgen was vorig jaar succesvol. “Maar nu gaan we het doen met routes die volledig van elkaar gescheiden blijven. Alleen de laatste paar honderd meter op de slotavond vloeien de routes in elkaar over” vertelt Ella van der Vlies van de SER-werkgroep Avondvierdaagse. Met aparte routes hebben Nordic walkers het voordeel van voldoende ruimte en zullen wandelaars met een hoger tempo zich niet meer gehinderd voelen door kinderen en schoolklassen die niet zo hard lopen. “Bovendien kan het straks niet meer misgaan bij een splitsing tussen beide routes” stelt de werkgroep.

Groene routes

De nieuwe tien kilometerroutes zijn bedacht (en verschillende malen proef gelopen) door Suzan van Os. De gecertificeerde instructrice voor Nordic Walking gunt de lopers zoveel mogelijk groene meters. De nieuwe wandelingen voeren door onder meer de Donckse Velden, Gorzen, Reijerpark en andere parken. “Lekker door het groen van Ridderkerk, Bolnes en Slikkerveer. Alleen in Rijsoord is een parkwandeling me dat niet gelukt, maar daar gaan we een mooi stuk langs de Waal over de Waaldijk” aldus de samenstelster van de 10 km-wandelingen. Een deel van deze routes voert over onverharde (schelpen)paden. “Het is daarom niet aan te bevelen voor mensen in een rolstoel. Maar voor wandelaars is het goed te doen” onderstreept Suzan.
De eerste drie avonden starten de wandelingen in het Reijerpark. Op de slotavond zijn de start en finish op het Koningsplein. De dagelijkse vijf kilometer is zo goed als ongewijzigd. Alleen zal de organisatie dit jaar de drinkplekken voor de groepen toewijzen. “Het geeft onveilige situaties als men die limonadeposten opzet op plaatsen die onoverzichtelijk zijn of waar moet worden overgestoken. We willen ongelukken voor zijn” motiveert Ella deze beslissing.

Voorinschrijving

De avondvierdaagse van Ridderkerk wordt gehouden van 1 t/m 4 juni. Het wordt de 67ste editie. Op woensdag 15 april start de voorinschrijving. Men kan zich voor € 6,-- verzekeren van deelname, een medaille (of jaarnummer) en een dagelijkse versnapering. Inschrijfadressen zijn kantoorboekhandel Sanders in Bolnes, ’t Snoepwinckeltje in Slikkerveer, Outdoorshop Van Os in Ridderkerk. Wie pas inschrijft op de eerste wandelavond betaalt € 7,50 voor deelname. Groepen (vanaf tien personen) kunnen voor de inschrijving contact opnemen met Frans Moen: frans@moen.nl. Voor meer informatie: www.ser-ridderkerk.nl.