Geen ballonnen op Koningsdag

Nieuws

RIDDERKERK - De aubade in Ridderkerk wordt dit jaar niet afgesloten met het oplaten van ballonnen. De werkgroep Koningsdag van de Stichting Evenementen Ridderkerk (SER) heeft deze finale van het zangfeest op het Koningsplein geschrapt. De uitgedunde werkgroep heeft volgens SER-voorzitter Ton Remans onvoldoende mensen en middelen om de traditie met oranjeballonnen in ere te houden.

De lokale werkgroep Koningsdag bestond vorig jaar nog uit acht personen. Nu wordt de voorbereiding van de Oranjeactiviteiten gedaan door twee leden van het dagelijks bestuur. Ondanks herhaalde oproepen in de media hebben zich geen nieuwe vrijwilligers voor de organisatie gemeld. “We merken net als andere clubs dat het steeds moeilijker wordt om vrijwilligers te vinden. We zitten nu in de situatie dat we simpelweg mensen te kort komen om ballonnen uit te delen, evenals werkgroepsleden om het allemaal goed te plannen en goed te laten verlopen” stelt Remans.

Daarbij komt dat er nu geen budget is voor de organisatie van een ballonnenwedstrijd. Dit heeft alles te maken met keus voor een lasershow als afsluiting van Koningsdag in plaats van vuurwerk. “Dat is een duurdere show dan we voorgaande jaren met het vuurwerk hadden. Maar kunnen nu niet met vuurwerk bij het Koningsplein terecht. Het terrein dat we hadden is een bouwplaats waar we niet meer op mogen. Er is nog gekeken of we het vuurwerk aan de achterkant van de gemeentehuis kan worden afgestoken. Dat is helaas te dicht op de bebouwing” verklaart de voorzitter, die wel hoge verwachtingen heeft van het gekozen alternatief.
Of in de toekomst vuurwerk in het centrum mogelijk is, is nog de vraag. Dat geldt ook voor het al of niet terugkeren van de oranjeballonnen. “We weten allemaal dat dit de laatste tijd flink ter discussie is gesteld door milieugroepen. In Amsterdam krijg je niet eens meer een vergunning als je maar het woord ballon in je aanvraag noemt. Hier is nog geen verbod, maar dat neemt niet weg dat ook wij serieus moeten nadenken of we dit de natuur willen aandoen” aldus Remans.

Andere route

Ook voor de truckersrit door Ridderkerk zijn veranderingen doorgevoerd. De organiserende stichting “Help Eens Een Handje” heeft flink op een nieuwe route moeten puzzelen vanwege de afsluiting van de kruising Vlietlaan/Donkerslootseweg. Ook is er nu een ander eindpunt. Door de sluiting van partycentrum Jaap v.d. Graaf kan men voor een gezellig samenzijn niet meer terecht in de zaal aan de Kievitsweg. De finale voor de chauffeurs en hun bijrijders voor een dag is nu bij hotel Van der Valk Ridderkerk. De volledige route van de truckersrit is elders in deze krant te vinden, evenals een overzicht van andere Oranjeactiviteiten in Ridderkerk.