Burgemeester deelt zorg over spoedritten niet

Politiek

RIDDERKERK - Burgemeester Anny Attema weerspreekt de kritiek van de VVD op de prestaties van het ambulancevervoer. De liberalen zijn niet tevreden over de resultaten van 2014. Het aantal spoedritten dat voldeed aan de normtijd van binnen 15 minuten ter plaatse was vorig jaar voor Ridderkerk 86,6%. In 2013 arriveerde 90,5% van de ritten hier binnen een kwartier.

VVD-fractievoorzitter Louis van der Spoel noemt dit “een duidelijke verslechtering”. Hij vindt het vreemd dat voor de hele regio een stijging met 0,9% is gerealiseerd, terwijl Ridderkerk met eenzelfde percentage is teruggelopen. “Mooi dat de cijfers voor de regio positief uitvallen, maar het kan niet zo zijn dat dat ten koste gaat van de prestaties voor Ridderkerk” stelt de VVD’er.

Burgemeester Attema ziet geen reden voor grote bezorgdheid. “Ook het college ziet graag verbeteringen, maar het is geen dramatische verslechtering. De afgelopen tien jaar zijn we stelselmatig omhoog gegaan en nu zien we over het laatste jaar een lichte afvlakking. Daar zijn we nog niet van in de stress geschoten. Als er sprake is van een echte verslechtering trekken we vanzelfsprekend aan de bel” aldus de burgemeester.

Geen trendbreuk

Attema wijst erop dat er in 2013 een enorme stijging was en dat dit nu iets is teruggelopen. Volgens haar kan dit nog niet gezien worden als een trendbreuk: “Als we kijken naar de ritten die binnen 17 minuten ter plaatse waren praten we over 95,6%. Dat is nog nooit zo hoog geweest.”
Louis van der Spoel vindt dat er onveranderd vastgehouden moet worden aan het streven dat tenminste 95% voldoen aan de norm van 15 minuten. “De norm is de norm en die gaan we niet oprekken” aldus de VVD’er, die wil dat er studie wordt gedaan naar oorzaken van de mindere resultaten voor Ridderkerk. SGP-fractievoorzitter Kees van der Duyn Schouten sluit zich daarbij aan. “Het aantal ritten neemt toe. Het lijkt erop dat dit ten koste gaat van Ridderkerk. Dat beeld kan wellicht ontkracht worden door onderzoek.”
De burgemeester wil niet dat er een verkeerd beeld wordt opgeroepen. “Ik wil niet dat mensen zich zorgen maken. Onze ambulancezorg is nog nooit zo goed geweest als de afgelopen jaren” onderstreept zij. De cijfers van het eerste kwartaal van 2015 zijn nog niet bekend.