De informatieavond over windmolens werd op 14 april jl. door bijna honderd bewoners van Ridderkerk-West bijgewoond.

“Geen draagkracht voor windmolens”

Nieuws

RIDDERKERK - In Ridderkerk-West neemt het verzet tegen mogelijke plaatsing van windturbines in Nieuw-Reijerwaard toe. De werkgroep Lucht en Geluid verzamelde in korte tijd bijna vijfhonderd handtekeningen van wijkbewoners die de hoge windmolens aan de andere kant van de rijksweg afwijzen. De bezwaren komen vooral van bewoners van de flats aan het Goudenregen- en Seringenplantsoen, maar ook vanuit de laagbouw krijgt de werkgroep steunbetuigingen.

Een informatieavond van het wijkoverleg om de bewoners over de ontwikkelingen bij te praten werd op 14 april jl. bezocht door bijna honderd belangstellenden. Zij toonden zich boos over de keuze voor Nieuw Reijerwaard als locatie voor drie windturbines. Het inpassingsplan is op dit onderdeel al onherroepelijk door een uitspraak van de Raad van State. Lucht en Geluid wil dat het college en de gemeenteraad alles in het werk stellen om dit weer terug te draaien. “Voor plaatsing is zeker onder de bewoners van de zes flats langs de rijkswegen A15/A16 onvoldoende draagkracht” zegt Dick de Winter van de werkgroep. Hij stelt dat de nog groeiende lijst handtekeningen dit duidelijk aantoont: “Er is nu door 58% procent van de bewoners getekend. Dit is een geschoonde lijst. Als man en vrouw beiden hebben getekend telt dat voor één. En we krijgen nog altijd handtekeningen binnen van bewoners die niet thuis waren en onze flyer in de bus hebben gekregen.”

Hinder

De werkgroep overweegt om de actie uit te breiden naar Rijsoord en een deel van Barendrecht, waar men ook de hinder van hoge windturbines op Nieuw Reijerwaard zal ervaren. Lucht en Geluid wijst in dit verband op horizonvervuiling, slagschaduw en schitteringen van ronddraaiende wieken, geluidsoverlast, aanslagen op de natuur en verrommeling van het landschap. De mogelijkheid dat er ook windmolens komen op het bedrijventerrein Oost in Barendrecht nabij Nieuw Reijerwaard moet volgens de werkgroep extra reden zijn om van Nieuw Reijerwaard als locatie af te zien. “Alle reden dus om, wanneer vanaf 1 mei een herziening van de Visie Ruimte en Mobiliteit (VRM) in de Stadsregio ter sprake komt, met alle kracht plaatsing van de drie windturbines in Nieuw Reijerwaard gemotiveerd af te raden en op zoek te gaan naar alternatieven in regioverband” aldus de werkgroep, die de afwijzingen inmiddels onder de aandacht heeft gebracht van het college en de raadsfracties.