Vogels in het voorjaar

Nieuws

RIDDERKERK - "Ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is", is één van de vele gezegden die ontleend zijn aan de natuur. In het voorjaar genieten velen van ons, van de vogelzang. Het jubelen der vogels zet ons aan tot romantische gedachten en wij associëren het met lentevreugd en geluk. De werkelijkheid is echter anders, maar daarom niet minder interessant. Vogelzang heeft voornamelijk betrekking op territoriumgedrag. In veel gevallen betekent dat: "Hier ben ik, dit is mijn gebied, anderen zijn hier niet welkom, of het moet een partner zijn."

Binnen het stedelijk gebied komen opmerkelijk veel soorten vogels voor. Zij zijn, de één wat meer dan de andere, zogenaamde "kultuurvolgers". Deze vogels hebben zich aangepast aan onze woonomgeving en hebben daar dan ook profijt van. Zij voelen zich thuis in onze tuinen en groenstroken. Juist in het vroege voorjaar, als de vogelzang op gang komt, kun je deze vogels wat betreft gedrag en geluid leren kennen. Behalve in geluid verschilt de zang van de diverse soorten ook naar aanleiding van het tijdstip van de dag. Sommige soorten beginnen al met zang in de zeer vroege ochtend, nog voor de dagenraad aanbreekt. Anderen volgen op een later tijdstip.

Enkele soorten zingen nagenoeg de hele dag, maar ook de avonduren zijn bij sommige soorten favoriet. En vergis u niet, nabootsen is niet alleen voorbehouden aan exotische vogels, zoals papegaaien. In Nederland is de spotvogel, de naam zegt het al, een expert op dit gebied. Medio mei kun je hem haast overal horen in groenstroken waar voldoende opgaand hout aanwezig is. Hij is zeker niet één van de eersten die u zult horen, want soms, in januari, zodra het lengen der dagen begint, kunt u bij open weer de eerste schuchtere zanger al beluisteren. Natuurlijk zijn dit vogels die het hele jaar door in onze streken voorkomen. De vogels, die in de herfst het land verlaten, vertoeven nog op hun winterverblijfplaats. De Tjiftjaf keert half maart terug en de fitis volgt circa veertien dagen later. Deze kleine zangertjes lijken veel op elkaar, maar hun geluid verschilt hemelsbreed.

Meer weten?

De Natuurvereniging IJsselmonde organiseert een workshop voor de jeugd en een minicursus voor volwassen. De workshop is op zaterdag 25 april in NME-centrum “De Groene Draak” in Ridderkerk. Na de inleiding gaat men naar buiten om vogels te spotten in het Reijerpark. Het programma is van 14.00 tot 16.00 uur. Deelname kost € 5,-- voor niet-leden, waarvoor men ook het hele jaar jeugdlid is. Voor leden is de deelname gratis. Aanmelden kan bij Sander Elzerman: sanderelzerman@hotmail.com.
Volwasssenen kunnen meedoen aan de minicursus Zangvogels, die op12 en 16 mei georganiseerd wordt in Barendrecht. Er wordt begonnen met een avond over het herkennen van zangvogels in de hooischuur van de Kleine Duiker. Daarna wordt het geleerde met een vroege excursie in de praktijk gebracht. Er wordt om 07.00 uur voor verzameld op de parkeerplaats bij de Carnisse grienden aan de Achterzeedijk (ter hoogte van gemaal Breeman). Deelname aan deze minicursus kost € 5,-- voor leden en € 7,50 voor niet-leden. Aanmelden kan via: sanderelzerman@hotmail.com.