Twee koninklijke onderscheidingen

Nieuws

In Ridderkerk hebben vrijdag twee inwoners een koninklijke onderscheiding ontvangen uit handen van burgemeester Anny Attema.

De heer A. Bek (56) is benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau. Hij kreeg landelijke bekendheid als pleitbezorger van orgaandonatie. De heer Bek kreeg op 25-jarige leeftijd een ernstige ziekte aan de nieren. Daarna volgden vier niertransplantaties. De eerste dertig jaar geleden, de laatse in 2004. Zijn broer, vader, moeder en partner waren de donoren. Wat Bek is overkomen en wat dat met hem heeft gedaan, heeft hij openhartig beschreven in het boek 'Dansen in het zand', dat in 2007 verscheen. Het boek werd een bron van steun en inspiratie voor de vele lezers die ook met het zwaard van Damocles boven het hoofd moeten leven. Het boek viel op, ook bij de media. Het zorgde ervoor dat de heer Bek regelmatig werd uitgenodigd om te praten over orgaandonatie bij leven, en over doorzettingskracht bij ziekte. Op radio en tv was zijn indrukwekkende verhaal te horen en te zien, en vele artikelen in kranten en tijdschriften besteedden er aandacht aan. Op die manier leverde hij een belangrijke inbreng aan het maatschappelijke debat over donorregistratie. Sinds 1990 werkt hij nauw samen met het Erasmus Medisch Centrum in Rotterdam. Daar geeft hij voorlichting aan medepatiënten en nierdonoren. Via zijn website danseninhetzand.nl geeft de heer Bek informatie en voorlichting aan lotgenoten en hun omgeving.

De heer J. de Jong (71) is benoemd tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau. Sinds 1971 is hij vrijwilliger op verschillende fronten in de wijk Rijsoord. Hij zette daarbij vooral zijn bouwkundige talenten in. Bij voetbalvereniging Rijsoord werkte hij mee aan de bouw van de nieuwe accommodatie en het jeugdclubhuis. Bij de Hervormde Gemeente, waar De Jong ook al jaren lid van de kerkenraad is, geeft hij leiding aan de klusploeg. Verder was hij opzichter en uitvoerder bij de bouw – in 1990 - van het nieuwe gebouw achter de kerk, 'De Hoeksteen', en bij de vernieuwing van de toren in 2005. Sinds 1989 is De Jong bestuurslid van Stichting De Rijsoordse Molen, die er in 1991 voor zorgde dat de enige korenmolen op het eiland IJsselmonde behouden bleef door hem van de ene kant naar de andere kant van de Waal te verplaatsen. De Jong was van 1978 tot 1988 lid van de werkgroep Leefbaar Rijsoord, die zich in die tijd sterk maakte voor het terugdringen van het sluipverkeer door de wijk