Surrealisme in gemeentehuis

Nieuws

RIDDERKERK - Van 26 mei t/m 19 juni exposeert het Nederlandse kunstenaarscollectief ‘SurCol’ in het gemeentehuis van Ridderkerk. Dit collectief bestaat uit: Bram de Winter (Ridderkerk), Jo Willems (Mill), Ton Cabret (Haarlem), Wim Kuenen (Edam), Patrick van der Linden (Oldemarkt) en Willem den Broeder (Schiedam).

Sinds 2009 is de groep actief met een jaarlijkse tentoonstelling, zoals vorig jaar in Duitsland in het ‘Haus der Niederlande’ te Münster. De naam van het collectief verwijst naar het surrealisme: de kunststroming die de groep uitdraagt. De aangesloten kunstenaars maken vooral schilderijen, maar ook fotocollages en driedimensionaal werken.

Het surrealisme bestaat al sinds de jaren ‘20 van de vorige eeuw en kende vele volgers, zoals Dali, Magritte, Yves Tanguy en Giorgio de Chirico. e Als hedendaagse volgelingen laten de SurCol-leden zhun interpretaties en vakmanschap zien. De kunstenaars persoonlijk ontmoeten kan bij de officiële opening op dinsdagmiddag 26 mei. Wethouder Marten Japinga (cultuur) zal de expositie die middag om 16.00 uur openen.