Twintig jaar Studio John de Gelder

Nieuws

RIDDERKERK - Als er één bedrijf is in Ridderkerk dat de digitale ommekeer heeft doorgemaakt, dan is het wel de onderneming van John de Gelder. Halverwege de jaren negentig, in mei 1995, opende hij met zijn vrouw Simone de deuren van hun studio, voorzien van een fotolaboratorium aan de Noordenweg. Een unieke combinatie, zo bleek.

De samenvoeging van een studio − met alle faciliteiten voor fotografie en beeldbewerkingen − met een fotolaboratorium bewijst nog steeds zijn kracht. Eigen werk, maar ook dat van collega-, bedrijfs- en amateurfotografen vindt hier zijn afronding. Van de modernste presentatievormen tot de mooiste fotopanelen bevinden zich in het assortiment. Vele bedrijven vinden hiervoor hun weg naar de Noordenweg. En honderden families zijn door de jaren heen geportretteerd in de fotostudio. Niet alleen regionaal, maar vanuit het hele land komen mensen naar ons in Ridderkerk, geeft John met trots aan. Bij portretten alleen is het niet gebleven, de studio biedt faciliteiten voor de meest uiteenlopende vormen van fotografie.

Uitgebreid is de collectie in fotofinishing. Eindproducten uit het fotolab zijn foto’s op hout, forex, dibond, plexiglas en canvas. Waar nodig worden de foto’s eerst nabewerkt: “Wanneer de mensen bij ons aankloppen, hebben ze hoge verwachtingen. Die moeten we waarmaken. We rusten niet voordat we verbluffende resultaten bereiken.” Paradepaardje is het ambachtelijke proces van de ingegoten foto. Deze veredelde glaspasta-techniek sluit helemaal aan bij De Gelders zoektocht naar perfectie. ‘Het gieten vereist de grootst mogelijke precisie. Het is allemaal handwerk.’

Omwenteling

Door de jaren heen is er sprake van een enorme omwenteling. Als gevolg van de intrede van de automatisering is het hele proces van beeldvorming gedigitaliseerd, maar ook veranderden de werkzaamheden van John steeds meer. “De fotografie zit in mijn bloed” verklaart hij. “Ik denk in beelden en sferen, maar de rol van fotograaf is een heel andere geworden. De technische ontwikkelingen bieden ongekende mogelijkheden. Creatief kan alles. Stilstaan is geen optie. Zou ik ook niet willen. Het scheppende proces blijft fascineren en verbazen. De nieuwe technieken zijn veel te mooi.’ De apparatuur om hem heen lijkt hem te passen als een handschoen: ‘Voor mij geen raadsels in Photoshop of InDesign. Fotografie en vormgeving vormen de basis van het grote geheel.”
Wie jarig is, trakteert. 20 jaar Van Gelder wordt gevierd met 20% bestedingskorting op veel van de producten én een tweede pasfotoset − mét glimlach − gratis. Voor meer informatie: www.studiojohndegelder.nl.