Gift voor crèche in Kaap Verdië

Nieuws

RIDDERKERK - De gemeenschap van de “Pequenas Irm?s Missionariás da Caridade” in Ribeira Grande op Santo Ant?o (Kaap Verdië) krijgt € 1250,-- van de Ridderkerkse Vrouwen voor Vrede. Met deze gift wordt bijgedragen aan de inrichting van een opvang voor kleine kinderen in een twee jaar geleden gebouwd vormingscentrum. De hiervoor uitgeschreven cheque werd in het Snuffelpand in ontvangst genomen door Janneke de Moei en Maria Miranda.

Janneke bracht het project onder de aandacht van haar plaatsgenoten in het Snuffelpand. Zij kent Maria al veertig jaar, vanaf het moment dat zij als cursist begon aan een opleiding voor bejaardenverzorgende waar zij als docente aan verbonden was. Jarenlang deed Maria veel voor Kaapverdische vrouwen die pas in Rotterdam waren gekomen. Daarnaast heeft ze altijd hart gehad voor haar moederland. Toen ze jaren geleden op haar eiland Santo Ant?o bij zee een wandeling maakte sprak ze een jongen aan met de vraag waarom hij niet op school zat. Hij antwoordde dat daar geen geld voor was. Grootmoedig sprak Maria met hem af dat zij het schoolgeld zou betalen als hij zijn best zou doen. Dat deed ze jaren en uiteindelijk heeft deze jongen de universiteit afgemaakt.

Nu zet zij zich in voor een project voor kinderen met Rotterdam als voorbeeld: “Als je dertig kinderen in een wijk opvangt, begeleidt en verder helpt, dan voorkom je dat een wijk gaat verloederen.”
In Kaap Verdië is kleuteronderwijs niet verplicht en wordt niet door de staat betaald. Veel arme gezinnen (vooral alleenstaande moeders) kunnen hun kinderen nu moeilijk een goede opvang bieden. Het vormingscentrum wil hierin voorzien met een crèche en een kleuterschool. Als dit is gerealiseerd hoopt het centrum ook van betekenis te kunnen zijn voor tieners door het leven op straat snel in criminaliteit vervallen. Ook tienerzwangerschappen komen er nog te veel voor.

Verkoop

Op zaterdag 6 juni is het Snuffelpand geopend voor de maandelijkse verkoop. Bij de winkel aan het Dillenburgplein in Slikkerveer staan de tweedehands spullen zowel buiten als binnen uitgestald van 10.00 tot 16.00 uur. Wie op zoek is naar goedkope meubels kan zaterdag tussen 10.00 en 15.00 uur een kijkje nemen in de opslag annex showroom aan de P.C. Hooftstraat (tegenover de dierenkliniek) in het centrum van Ridderkerk.

Foto:
De cheque voor Ribeira Grande werd in ontvangst genomen door Maria Miranda en Janneke de Moei.