Boek met cd vertelt verhaal van muziekschool

Nieuws

RIDDERKERK - Onder de titel “Tijd voor muziek” is het jubileumboek gemaakt over vijftig jaar muziekonderwijs in Ridderkerk. Rijk geïllustreerd met oude en nieuwe foto’s, krantenknipsels en 23 muziektracks wordt de geschiedenis belicht van de lokale muziekschool met daarnaast de hedendaagse activiteiten onder de vlag van ToBe Cultuurcentrum.

“Muziek is de rode draad, maar daarbij laat dit boek ook mooi zien hoe Ridderkerk zich de afgelopen vijftig jaar heeft ontwikkeld” vindt locatiemanager Yolanda Davids. Zij tekende voor de verbindende teksten bij de foto’s die uit de archieven zijn gelicht. Na een oproep werd er ook veel materiaal verkregen van oud-docenten en vroegere leerlingen. André van Schaik, al jaren een van de vaste krachten op de administratie van de ToBe muziekschool, fungeerde als spil bij het zoeken en selecteren van de oude foto’s. Nieuwe foto’s van de ensembles van nu zijn speciaal voor het boek gemaakt door fotograaf Gerrald Chin. “We wilden niet alleen terugkijken, maar ook laten zien waar we nu staan. Vanuit de muzieklessen zijn cursisten op allerlei manieren doorgegaan met spelen” aldus de makers van het boek.

Opnamen
De archieven werden ook gelicht voor opnamen die in de loop der jaren zijn gemaakt. Ter gelegenheid van het tienjarig bestaan verscheen in 1975 een elpee met muziek van een orkestklas, schoolkoor en andere ensembles. Nu is er een cd samengesteld met opnamen die gemaakt zijn tussen 1975 en nu. Op dit bij het boek gevoegde schijfje zijn onder meer oud-directeur Jan Stolk op piano, de vermaarde gitaardocent Ernst Rijkée en Ridderkerks Symfonieorkest onder leiding van Marcel Geraeds te horen. Ook het “Koningspleinlied”, de speciale compositie die in 2004 klonk bij de officiële opening van het Koningsplein, kan nu thuis worden beluisterd. Een aantal ensembles die nu (nog) actief zijn, hebben ook de eindselectie met een track gehaald. “Het was wikken en wegen, want er zijn in de loop der jaren heel veel opnamen gemaakt, maar de kwaliteit van de opnames liet te wensen over. 70 minuten samenstellen was nog een hele puzzel” aldus de samenstellers. Sommige opnames zijn van video opnames teruggebracht naar DVD en daarna weer naar uitsluitend geluidsopname en de LP van 1975 is gedigitaliseerd.

Voor het rijk geïllustreerde boek waren 120 pagina’s beschikbaar. De lay-out werd professioneel verzorgd door Christian Visser van “Het Creatiepunt”, die als vader van twee leerlingen bij ToBe in Ridderkerk is betrokken. De hardcoveruitgave is vierkant uitgevoerd op het formaat van 28 x 28 cm. Voor het kunnen uitbrengen van dit jubileumboek werd succesvol een beroep gedaan op het fonds Fonobori. Er worden maximaal duizend boeken gedrukt. De eerste 500 gaan dit weekend in de verkoop. Ze zijn tijdens de festiviteiten op het Koningsplein te koop voor € 25,--. In het festivalprogrammaboekje (dat op 12 en 13 juni gratis verkrijgbaar tijdens het muziekfestival op het Koningsplein) zit er een kortingsbon van € 5,--. Het eerste exemplaar van “Tijd voor muziek” wordt vrijdag aangeboden aan wethouder Marten Japenga.
Foto:
Drie leden van het team achter het jubileumboek tonen het eindresultaat, v.l.n.r. opmaker Christian Visser, André van Schaik van ToBe Ridderkerk en fotograaf Gerrald Chin.