To-Uchi weer twee zwarte banden rijker

Sport

RIDDERKERK - Op de DAN Judo examens onder leiding van de JBN Judo Bond Nederland/District Zuid-Holland zijn op zaterdag 27 juni in Den Haag opnieuw twee kandidaten van de Ridderkerkse Judostichting To-Uchi erin geslaagd om hun zwarte band ofwel eerste dan graad te behalen.

De Ridderkerkers Jan Vermeulen (39) en Gert-Jan van der Staaij (49) trainen sinds medio 2010 mee bij sensei Wim Lindemans/4e dan & leraar B en sensei Rob van Pelt / 3e dan & leraar A. Tot en met de 6e kyu (bruine band) wordt geëxamineerd door de ‘eigen school’, daarboven worden de examens op JBN niveau afgenomen.

In reactie op de vraag aan Jan, die werkt als stoffeerder bij een bekend Ridderkerks familiebedrijf, waarom hij aan het judoën is geslagen, geeft hij aan dat hij het wel weer tijd vond om weer te gaan sporten en ook, met het oog op de toch regelmatig voorkomende rug- en knie-klachten bij veel collega’s in de branche, een sport wilde doen om sterker te worden en goed in conditie te blijven. "Toen mijn zoontje - toen nog geen vier jaar - de mat op ging dacht ik: dát is het, ik ga judoën. Fit – fitter – fighting fit."
Gevraagd aan Gert-Jan, in het dagelijkse leven actief in de commerciële buitendienst met 3D CAD automatiseringsoplossingen en met daarnaast zijn eigen zaak in voedingssuppletie, wat zijn motivatie is om deze mijlpaal te halen: “In het algemeen zit er een samenhang tussen de dingen die je leuk vindt en waarin je goed bent of wordt. Dat geldt wat mij betreft voor het beroep dat je uitoefent natuurlijk, maar nog meer voor de sport die doet – en blijft doen. Ik had zo’n 30 jaar niet op de mat gestaan, toen ik iedere week voor onze tweelingzoon Stan op de bank zat om te kijken naar zijn judo-verrichtingen”. Op een zeker moment stelde Wim Lindemans samen met Rob van Pelt me de vraag, of ik niet zelf weer ’s op de mat wilde komen staan. Mijn eerste reflexmatige antwoord was, dat ’t echt niet kon omdat ik een commerciële- / management-functie zit, waarbij ik me een blauw oog of zoiets niet goed kan permitteren. Het was eventjes stil en toen gaf hij als reactie: “Maar stel nou, dat we je gezicht mishouden, doe je het dan wel ….?” met twee ondeugende gezichten erbij. Ik sprak toen een proefmaand af om nog een slag om de arm te kunnen houden. Na één les wist ik het eigenlijk al. Met witte band begonnen, gewoon weer helemaal vanaf het begin. Eerst en vooral weer opnieuw leren val-breken en ondertussen steeds meer doorkrijgen, dat Wim en Rob er in de lessen steeds op bedacht zijn, om de voorwaarden voor veilig judo te blijven scheppen. Geen haantjes. Geen gedoe. Gewoon met Judo bezig zijn. Mind over Muscle.

Ook warm gemaakt om nader kennis te maken met Judo? Neem vrijblijvend contact op via de website www.to-uchi.nl.