Alfred de Jong eerste bij Kunstzeilevenement

Sport

RIDDERKERK - Afgelopen weekend 27 en 28 juni stond het Kustzeilevenement (KZE) op het catamaranzeil programma. Het werd gevaren voor de kust van Monster. Alfred de Jong deed mee. Er werden zowel op zaterdag en zondag drie races gevaren. Zaterdag stond en west 5 beaufort en dan is er serieuze branding. Op zee liepen golven van 1,5 meter. Het was dus overleven en heel hard werken. Op zondag stond er een aflandig windje 3 beaufort en was het vooral het spel met de stroom en de windveranderingen. Tactisch zeilen.

Er worden altijd races gevaren 'op handicap'. Zo kan een catamaran van dertig jaar oud en van vierenhalve meter lang een uur over een race varen en een Olympische boot een half uur varen en verslagen worden door het oude beestje. Zo kan iedereen winnen en wint dus de beste zeiler van die race (en niet de persoon met de beste boot of de meeste centen).

Na zes races eindigde de Ridderkerkse Alfred de Jong in het veld van zestien boten na het gewonnen Nederlands kampioenschap op Texel 3 weken geleden, opnieuw op de eerste plaats.
Foto's zijn te vinden via http://www.kzvm.nl/