1 op de 4 jongeren is mantelzorger

Jeugd

Tegenwoordig staan de kranten vol over mantelzorg, over mensen die zorgen voor een naaste die langdurig ziek of beperkt is. Maar wist u ook dat er heel veel jongeren opgroeien in een gezin met iemand die zorg nodig heeft. De Jonge Mantelzorgers.

Denk aan kinderen die een broertje met autisme hebben of een vader met een verslaving, een moeder met een spierziekte, een zusje met Down syndroom en ga zo maar door. Deze kinderen hebben meer taken en verantwoordelijkheden dan kinderen die in een gezin zonder zorg opgroeien. Zij komen al snel tijd tekort voor sport, huiswerk en vrienden. En komen zelf vaak zorg en aandacht tekort of de opvoeding wordt bemoeilijkt door de zorgsituatie thuis.

Jonge mantelzorgers en hun problemen zijn vaak verborgen. Zij laten hun zorgen niet makkelijk horen. Om hun ouders hier niet mee te belasten en omdat ze vaak niet goed weten bij wie zij anders terecht kunnen. Daarnaast schamen ze zich soms voor hun situatie, zeker wanneer het gaat om zorgen voor een ouder met psychische of verslavingsproblemen.

Steun
Een andere belangrijke reden voor het niet inschakelen van hulp is het feit dat de jongeren zichzelf niet herkennen als mantelzorger. Zij weten niet beter dan dat zij nou eenmaal opgroeien in een gezin met zorg. Maar dat daar een naam voor bedacht is?! En dat er websites te vinden zijn waarop je informatie kan vinden en ervaringen kunt delen….

“Ben ik wel normaal? ‘Normaal’ is in onze gezinnen zo’n beladen woord, dat je er bijna bang van kan worden. Je mag je schamen voor je broer of zus, je mag best boos zijn dat je broer of zus niet met je kan spelen of met je kan praten als je ergens mee zit. Je mag ook best boos zijn op je ouders, als ze je niet hebben zien staan. Ondanks dat boos iets is waar iedereen mee te maken heeft, is boos zo’n vies woord. Het mag er zo niet zijn. Iedereen doet immers zijn best om alle ballen in de lucht te houden. Maar hoe minder je toegeeft aan deze emotie, hoe meer het bezit van je neemt en hoe minder jij begrepen wordt en uiteindelijk begrijp jij jezelf niet meer… (bron www.brussenkreetjes.nl)
U leest nu dit artikel, dus ik vraag ú: “Kent u jonge mantelzorgers, laat ze weten dat ze jonge mantelzorger zijn en dat er steun voor hen mogelijk is!”

Karaat Ridderkerk heeft speciaal voor hen een flyer gemaakt met daarop een aantal tips en websites die jonge mantelzorgers op weg helpen. Komt u er gerust één halen om weg te geven of laat een flyer thuissturen door te bellen naar: 0180-432 350. Via de website van Karaat www.karaatridderkerk.nl kunt u meer informatie vinden over jonge mantelzorg.