Zonnepanelen op dak Levensbron

Nieuws

Het dak van het kerkgebouw van de Protestantse Gemeente de Levensbron aan de Jan Luykenstraat in Ridderkerk is onlangs voorzien van 36 zonnepanelen in de vorm van een kruis. Vanaf de openbare weg zijn de panelen zichtbaar.

De kerk heeft wel iets met duurzame energie. “Vanuit het oogpunt van rentmeesterschap is het goed om met de schepping om te gaan”, zegt initiatiefnemer Henk Witter, “We hebben de aarde in bruikleen gekregen van onze Schepper en dienen die netjes door te geven aan onze (klein)-kinderen”.

Met het initiatief laat de kerkelijke gemeente zien dat ook kerken zich moeten afvragen hoe wij minder gebruik kunnen gaan maken van fossiele brandstoffen. ,,Als gemeente kunnen we aan onze omgeving laten zien dat we als kerk serieus willen omgaan met de aardse bodemschatten en met andere energiebronnen willen werken’’, aldus het kerkbestuur.

Er is ook een zakelijk motief. Door het opwekken van zonne-energie wordt de energierekening natuurlijk aanzienlijk lager. De 36 panelen zorgen voor een piekopbrengst op ca. 8000 kWh. De gemeenteleden werden vorig jaar bij het lanceren van het project al uitgedaagd om een paneel of meerdere panelen te sponseren. En dat gebeurde ook in ruime mate. Niet iedereen heeft of had die financiële ruimte voor een heel paneel dus kwam het College van Diakenen met het idee ook een bijdrage te willen leveren aan dit project. De collecteopbrengst van 26 april 2015 werd verdubbeld en dat leverde een bedrag op van € 4.500. Ook de jeugd van de kerk wilde niet achter blijven en schonk 2 panelen. Al met al is er een bedrag van € 16.000 nodig om het project te kunnen realiseren.

De opdracht is uitgevoerd door de HTI (Harleman Technische Installaties B.V.) uit Alblasserdam.