Herstelplan voor ToBe

Nieuws

RIDDERKERK – Burgemeester en wethouders van Ridderkerk kunnen instemmen met het herstel- en reorganisatieplan van ToBe Cultuurcentrum. De gemeenteraad wordt voorgesteld hiermee eveneens in te stemmen.

De afgelopen jaren is ToBe in financiële nood gekomen doordat – kort gezegd - de totale opbrengsten uit lessen op scholen, cursusgelden en subsidies veel sneller daalden dan de kosten.

Onderdeel van de oplossing van de financiële problemen bij ToBe is een eenmalige extra Ridderkerkse bijdrage van 302.295 euro. Ridderkerk verbindt aan deze steun wel de voorwaarde dat de subsidiërende gemeenten beter in staat moeten zijn om te sturen, te beheren en toezicht te houden op de gang van zaken bij ToBe.

Volgens het Ridderkerkse college biedt het herstelplan van ToBe voldoende perspectief om ook in de komende jaren deze instelling te blijven subsidiëren. ToBe Cultuurcentrum is voor de gemeente Ridderkerk een belangrijke maatschappelijke partner op het gebied van de cultuureducatie. Cultuureducatie (met name voor de jeugd) is een noodzakelijk voorwaarde voor de instandhouding en de ontwikkeling van de amateurkunst in Ridderkerk. De amateurkunst vormt een essentieel onderdeel van de Ridderkerkse samenleving.

ToBe ontvangt van negen gemeenten in de regio subsidie. Dat zijn, naast Ridderkerk, de gemeenten Barendrecht, Dordrecht, Hendrik-Ido-Ambacht, Papendrecht, Zwijndrecht, Binnenmaas, Oud-Beijerland en Strijen.

Het herstelplan van ToBe bestaat uit een reorganisatie van ToBe (kosten € 1,8 miljoen), het wegwerken van het exploitatietekort (€ 1,7 miljoen over de jaren 2013-2015) en het aanpassen van de statuten, zodat de gemeenten voortaan niet meer aansprakelijk zijn voor de exploitatietekorten van ToBe. De totale kosten van € 3,5 miljoen worden verdeeld onder de negen subsidiërende gemeenten. De gemeenten Binnenmaas, Oud-Beijerland en Strijen hebben besloten op termijn uit het samenwerkingsverband te stappen. Met deze gemeenten worden separaat financiële afspraken gemaakt.