"We zijn zeker geen ingeslapen club"

Met verschillende activiteiten viert de Stichting Oud Ridderkerk deze en komende maand haar 50-jarig bestaan. Op zaterdag 26 september is in de Oudheidkamer de opening van expositie over de jaren zestig en de presentatie van een boek dat ter gelegenheid van het jubileum wordt uitgeven. Voorzitter Marten Douma is trots op wat er met de inzet van veel vrijwilligers wordt gerealiseerd: "Het is hier zeker geen ingeslapen club."

De voorzitter mag graag de rol van alle vrijwillige medewerkers van de Oudheidkamer onder de aandacht brengen. "Ik mag dan leiding geven aan deze mooie stichting, maar in het geheel heb ik maar een bescheiden rol. Bijna honderd mensen doen hier allemaal hun werk. Allemaal onmisbare radertjes voor wat we allemaal in de Oudheidkamer kunnen presenteren" aldus Douma. Het museum beschikt met de vrijwilligers over een eigen technische ploeg en werkgroepen voor onder meer genealogie, fotodocumentatie, collectiebeheer en wisselexposities. "Wat mensen niet zien is dat er ook heel veel achter de schermen wordt gedaan. We hebben niet alleen een museum waar we met z'n allen heel trots op mogen zijn. Ook ons depot is bijvoorbeeld om door een ringetje te halen" benadrukt de voorzitter.

Douma noemt de Oudheidkamer een museum van en voor de Ridderkerkers. De grootste prestatie van de stichting vindt hij dat men erin geslaagd is om de boel in beweging te houden. "Op een museum met alleen een vaste collectie is men snel uitgekeken. Met de wisselexposities weten we steeds weer nieuwe bezoekers te trekken. Ook is de Oudheidkamer officieel een trouwlocatie geworden en vinden er regelmatig museumconcerten plaats. De brengt mensen over de drempel die vaak nog wel een keertje terugkomen. Al is het maar om een VVV-bon te kopen." Ook de website van de stichting wordt veel bezocht door mensen die op zoek zijn naar oude foto's van Ridderkerk. Sinds enkele jaren kunnen ook oude Combinaties digitaal worden opgeslagen. "Tik je naam in en je komt van alles over familieleden in het verleden tegen. Het heeft wat gekost om dit te realiseren, maar het is een gouden greep gebleken." Met al het materiaal uit het verleden van Ridderkerk heeft de stichting een mooie toekomst. Een punt van zorg vindt de voorzitter wel het uitblijven van voldoende verjonging. "De gemiddelde leeftijd van de vrijwilligers is nu bijna 70. Het is wel zo dat de meesten hier pas beginnen na hun vut of pensionering. Toen er grote ontslagrondes waren bij Boele en Smit Slikkerveer kregen we ook jongere mensen binnen. Ondanks de crisis hebben we dat de laatste jaren amper gezien. Onze grootste uitdaging is dat we kunnen zorgen voor voldoende nieuwe aanwas" stelt de 73-jarige Douma, die vanaf zijn 37ste actief is bij Oud Ridderkerk en vanaf 1997 fungeert als voorzitter: "De stichting heeft al die jaren maar drie voorzitters gehad. We hebben gelukkig weinig verloop, ook onder onze vrijwilligers."