Het is dit weekend feest met rookworst, tompoezen en Jip en Janneke

Warme reacties voor Hema

RIDDERKERK - Het 50 jarig bestaan van de Hema in Ridderkerk gaat niet ongemerkt voorbij. Na de plaatsing, vorige week in dit blad, van een foto van het pand aan het toenmalige Raadhuisplein uit 1965 waar de Hema is begonnen, zijn er vele reacties binnengekomen. Mensen die tegen de medewerkers spontaan en enthousiast hun herinneringen vertellen. Er kwamen zelfs gedichten binnen waar veel emotie uitsprak. De Hema is ook niet zomaar een winkel. Veel van de producten zijn een onderdeel geworden van het dagelijkse leven. Daarbij zijn de tompoes, de rookworst en alle Jip en Janneke artikelen een begrip geworden. De verkoop van warme worst dateert uit 1936 en is eigenlijk uit nood geboren. In het filiaal Nieuwendijk in Amsterdam had de filiaalhouder te veel worsten ingeslagen. Hij besloot de worsten op te warmen en op straat te verkopen en dit bleek een voltreffer. Een ander beroemd product is de tompoes, ook wel als tompouce geschreven. Geen uitvinding van de Hema, maar nadat het warenhuis de verkoop van de tompoes in 1932 ter hand nam groeide de populariteit van dit Hollandse gebak. Zowel de worst als de tompoes zijn dit weekend in Ridderkerk speciaal geprijsd, zoals dat elders in deze krant te lezen valt. Op vrijdag 2 oktober wordt tussen 13.00 en 20.30 uur de rookworst op een bijzondere en smakelijke wijze gepresenteerd bij een speciale stand in de Jorishof. Op zaterdag 3 oktober is de jeugd aan de beurt en iedereen die goede herinneringen heeft aan Jip en Janneke. Beiden figuren zijn aanwezig tussen 12.00 en 16.00 uur en nodigen iedereen uit op de borrel. Uiteraard zonder alcohol, maar er wel wat bij. Er zijn ook kleurplaten.