De heer Van Welsenis krijgt excuses van Eneco

Niet met de moderne stroom mee

RIDDERKERK - De heer Van Welsenis uit Ridderkerk krijgt een duidelijke fout niet opgelost met energiebedrijf Eneco. Voor het stroomverbruik voor zijn garagebox ontving hij een 'omgekeerde' jaarrekening met als gevolg dat hij moet bijbetalen en nu met een veel hoger maandbedrag zit. Het lukt maar niet om dit rechtgezet te krijgen. "Ik kan blijven bellen, maar niemand die het oplost."

De 82-jarige Van Welsenis doet alles nog 'ouderwets': telefonisch of per post. Hij heeft geen internet en heeft zo als altijd de kaart met de meterstanden op tijd opgestuurd. De jaren geleden op nul begonnen meter van zijn garagebox staat nu op 22 KiloWatt voor dagtarief en 0,0 voor daltarief. "Het gaat alleen maar om licht en af en toe stofzuigen. Daarmee verbruik ik ongeveer een kilowatt per jaar. En dat alleen overdag" verklaart hij. In Eneco's afrekening is er onverklaarbaar 0 voor dagtarief en 22 voor daltarief van gemaakt. "Nu moet ik ineens een fors bedrag betalen voor niet gebruikte stroom en is mijn maandvoorschot meer dan verdubbeld. Rond de 11 euro is altijd goed geweest en nu moet ik 23 euro betalen. Dit loopt nu al vanaf augustus en niemand lijkt me te kunnen helpen om dit weer terug te draaien"

Kaart zoek

Van Welsenis doelt op de telefoontjes die hij hierover met de klantenservice van Eneco heeft gepleegd. "Eerst hebben ze me verteld dat het verkeerd op de kaart moet hebben gestaan, maar die kaart blijkt zoek. Ik heb gevraagd of dan iemand van Stedin langs kan komen om naar de meter te kijken. Maar die komen om de drie jaar en ik zat pas volgend jaar weer in het schema. De volgende heeft me gevraagd of ik een foto kan opsturen van de meter die op nul staat. Maar ik kan niet mailen en ik heb niet eens een camera. Vervolgens heb ik te horen gekregen dat ik niet geholpen wil worden."

De bejaarde Ridderkerker wil juist wel geholpen worden. Als hij zijn klacht op Twitter kon uiten zouden de snelle jongens van Eneco ongetwijfeld direct actie ondernemen. Maar hij heeft geen telefoon om zich op dat pad te kunnen begeven. Zelfs het opsturen van een kaart voor aanpassing van het maandtarief kan Van Welsenis niet. "Die voorziet alleen maar in toestemming voor verhoging, niet voor een verlaging."

De Eneco-klant hoopt dat er iemand van het energiebedrijf de moeite zal nemen om eens naar zijn historisch verbruik te kijken. Dan is in een oogopslag duidelijk dat de staatjes in de laatste afrekening verwisseld zijn. Dat is inmiddels onderkend. Na lezing van dit verhaal is de zaak opgepakt door Eneco-woordvoerder Arie Spruit. "We constateren zelf ook dat we deze melding over een onjuiste meterstand niet goed hebben afgehandeld. Dat betreuren we uiteraard." De afspraak is gemaakt om alsnog de juiste stand te kunnen verwerken.