Herfststukjes voor oud en jong

RIDDERKERK/BARENDRECHT - Donderdagmiddag was het een gezellige, drukke boel in Riederborgh in Ridderkerk. Acht leerlingen van het Edudelta College in Barendrecht kwamen bij de bewoners langs om leuke herfststukjes te maken. De belangstelling was groot en de bewoners waren enthousiast over dit schoolproject.

,,Wij zitten in het derde leerjaar van de opleiding tot dierenverzorging", vertelt Charmaine Risse (19). ,,Wij moeten dit jaar vier projecten uitvoeren. Het hoeft niets met dieren te maken te hebben. Omdat Daan in Riederborgh werkt, ontstond er bij ons al snel het idee om iets leuks voor de bewoners te organiseren."

Het project was vrij snel opgezet. Het zou bloemschikken worden. Ze konden in Riederborgh terecht en toen ze in de Bloemenjungle in Ridderkerk stonden om bloemen uit te zoeken, kregen ze een leuke verassing. De Bloemenjungle sponsorde alles wat ze nodig hadden om de veertig herfststukjes te kunnen maken.

,,Ik vind het fijn dat we zo iets voor deze mensen kunnen doen. Ik weet nog dat ik op de basisschool kerstliedjes in het bejaardentehuis moest zingen. Dat maakte veel indruk op mij. De blijdschap van de bewoners door ze simpelweg aandacht te geven. Vandaag kunnen we deze mensen ook aandacht geven. Want het gaat uiteraard niet alleen om het bloemschikken, maar ook om de gezelligheid en het contact tussen jong en oud."

Om twee uur kwamen de bewoners die mee wilden doen één voor één binnen druppelen. ,,Ik vind het hartstikke leuk dat deze jongeren dit voor ons organiseren", zegt één van de dames. ,,Voor ons is het leuk om met hen in contact te komen. We zijn toch een totaal verschillende generatie."

Een andere dame maakt de logische opmerking: ,,Als zij later onze leeftijd hebben, willen ze toch ook graag dat de nieuwe generatie zich om hen bekommert."

De middag werd een groot succes. Er werden prachtige herfststukjes gemaakt. Dit project is zeker voor herhaling vatbaar. ,,Het enige wat we in ons volgende project beter moeten doen, is communiceren", zegt een klasgenoot van Charmaine.

De leerlingen vinden het wel erg jammer dat er niemand van school is gekomen om te kijken hoe het project verliep.