De konijnen van Knaagspoor worden voorlopig afgeschermd

Opvang uit voorzorg dicht

RIDDERKERK - Uit vrees voor besmetting door het RHD2 virus is de opvang voor konijnen en knaagdieren in Ridderkerk voor iedereen gesloten. De Dierenbescherming Rijnmond heeft dit uit voorzorg besloten na overleg met de eigen dierenarts en advies van de faculteit Diergeneeskunde.

Het RHD2 virus is een nieuwe plaag voor konijnen en heeft inmiddels ook de eerste slachtoffers gemaakt in Nederland. In verschillende regio's zijn zowel wilde als tamme konijnen bezweken aan de besmetting, die binnen drie tot vijf dagen dodelijk is. Omdat dit een nieuw virus betreft is er nog een middel tegen beschikbaar. Er is wel een vaccin ontwikkeld, maar dat zal niet voor januari in Nederland verspreid kunnen worden. De Dierenbescherming wil geen enkel risico lopen met de konijnen die in 'Het Knaagspoor' in Ridderkerk verblijven. Wie thuis een konijn heeft doet er volgens de Dierenbescherming goed aan om even geen vers gras of groente uit een moestuin te voeren. Buitengewassen kunnen door wilde konijnen besmet zijn. Dat geldt ook voor hooi dat buiten heeft gelegen. Aangeraden wordt om niet te wandelen op konijnenveldjes, waardoor men het via de urine van besmette konijnen verspreide virus onder de schoenen verder kan verspreiden. Wie binnen konijnen houdt kan de schoenen beter buiten houden staan. Voor tips en meer informatie kan mijn kijken op de website: www.knaagspoor-rijnmond.nl.