De Kledingbank Ridderkerk

RIDDERKERK – In oktober 2013 werd De Kledingbank in Ridderkerk geopend. Inmiddels heeft De Kledingbank ruim 900 cliënten in het bestand staan. Hieruit blijkt wel dat er grote behoefte aan is. Alle cliënten krijgen een strippenkaart. Ze kunnen twaalf keer per half jaar een kledingstuk uitkiezen. Schoenen en winterjassen gaan apart. Er wordt veel kleding gebracht, waar de vrijwilligers erg blij mee zijn. Mirjam Rensen en Johanneke Anninga zijn de initiatiefneemsters van De Kledingbank. ,,We willen graag de mensen helpen die het moeilijk hebben, maar daarnaast is het ook zeker een milieukwestie", zegt Mirjam. ,,Het is toch zonde dat er zoveel goede kleding wordt weggegooid, terwijl er mensen zijn die nauwelijks iets hebben. Op deze manier wordt de kleding hergebruikt."

Mensen komen in aanmerking voor een strippenkaart van De Kledingbank met een doorverwijzing of via een WWB uitkering. Ook mensen vanuit Barendrecht krijgen een verwijzing via De Voedselbank.

Er werken 35 vrijwilligers bij De Kledingbank. De kleding wordt uitgezocht, gesorteerd, de cliënten worden geholpen en de administratie wordt gedaan. Daarnaast zijn er verschillende projecten op touw gezet waaronder het fietsenproject en de speelgoedtas. Mensen die een fiets nodig hebben om bijvoorbeeld naar het werk te gaan, kunnen deze ook via een doorverwijzing krijgen. De Kledingbank heeft verschillende fietsen staan die particulieren doneren en een fietsenmaker kijkt de fietsen na en knapt ze op. De speelgoedtas is voor de jarige kinderen. Dat zijn er ruim 300 in het klantenbestand. Zij krijgen speelgoed gericht op hun leeftijd, iets lekkers en een verassing zodat hun verjaardag toch een feestje wordt.

Kleding inleveren kan tijdens de openingsuren of via de kledingbak die buiten op de stoep staat. Dr Colijnstraat 40, Ridderkerk. Ook speelgoed en fietsen zijn van harte welkom.

Bekijk de video: