Met groente en fruit dat overblijft worden veel huishoudens geholpen

FoodCompany Ridderkerk, een jaar na de start

RIDDERKERK - Wat kun je doen met voedsel wat over is vanuit supermarkten en groente en fruitbedrijven? Om te zorgen dat het voedsel niet weggegooid wordt heeft FoodCompany Ridderkerk gekeken naar de mensen die het financieel niet ruim hebben.

Door het voedsel zes dagen in de week op te halen kunnen de mensen binnen Ridderkerk die het hard nodig hebben hiervan gebruik maken. Vroeg in de ochtend gaat de chauffeur op pad om producten bij de lokale supermarkten en leveranciers te halen

Mensen met een (laag) besteedbaar inkomen (110% bijstand) kunnen een aantal keer per week voedsel komen halen die de vrijwilligers van de FoodCompany ophalen. Veel voedsel wat binnenkomt is na het sorteren en uitzoeken nog heel goed te gebruiken.

Vele kratten met groente en fruit worden elke dag uitgezocht en in de winkel gezet. Ook dagverse producten die bij ons binnenkomen zijn over vanuit de supermarkten. Niet vers genoeg voor de supermarktklant, maar super voor onze doelgroep. Brood, zuivel en zelfs vlees wordt opgehaald.

Heel erg blij zijn we hiermee en onze klanten nog meer. Veel mensen die bij ons zijn ingeschreven hebben een uitkering of hebben een doorverwijzing van een hulpinstantie. Ook de ouderen zien we steeds meer en mensen met een klein baantje. Ook veel alleenstaanden met kinderen komen bij ons.

Doorverwijzing

Door alle veranderingen in de zorg en de stijging van prijzen is het lastiger geworden om de maand goed door te komen. De doorverwijzende partijen zijn Karaat, de Gemeente, Schuldhulpmaatje en Plangroep. Ook Maatschappelijk werk en Centrum voor jeugd en gezin verwijst regelmatig door.

Positief effect

Door voedsel te verstrekken wat anders weggegooid zou worden krijgen de mensen weer wat financiele ruimte. En dat heeft ook weer een positief effect op de gezinnen en vooral kinderen die bij ons komen. Op dit moment zijn er 360 ridderkerkse gezinnen die bij ons voedsel komen halen.

Ontbijtproject

Een van onze projecten is het verzorgen van een ontbijt op basisschool de Klimop. Een flink aantal kinderen krijgt elke donderdag een ontbijt aangeboden bestaande uit broodjes, beleg, kaas en worst en elke week een vers bakje fruit. En met een goed ontbijt blijken de kinderen het beter te doen in de klas.

Ons doel voor 2016 is: Geen armoede meer in Ridderkerk. Wij helpen tegen voedselverspilling.

Helpt u ons? Bankrekeningnr: NL69ABNA0619910216