Het draaien van de Jun Yang 1 bij Slikkerveer

Grootste hopper voor China

RIDDERKERK - Vanaf de werf van Royal IHC ging zaterdagmorgen de sleephopperzuiger Jun Yang 1 te water. Voor de tewaterlating van dit 167 meter lange schip waren er korte tijd geen afvaarten van de Waterbus bij Ridderkerk. Li Wen Ci, echtgenote van de ambasseur van de Volksrepubliek China in Nederland, verrichte de doop van de hopper, die gebouwd wordt voor CCCC Guangzhou Dredging Co, Ltd (GDC). Op het moment van levering zal de JUN YANG 1 het grootste schip in zijn soort in China zijn. IHC en GDC hebben reeds een langdurige relatie en beide bedrijven hebben zeer nauw samengewerkt in het ontwerp van dit baggerschip. Het schip is uitgerust met twee zuigbuizen, elk met een onderwater baggerpomp, die reiken tot een baggerdiepte van 40 en 60 meter. De buis aan stuurbordzijde kan worden uitgebreid tot een baggerdiepte van 90 meter. De hopper heeft een hoge mate van automatisering, ontworpen en geleverd door IHC, die zorgen voor een hoge mate van productiviteit en efficiëntie. De JUN YANG 1 is het 19e door IHC gebouwde schip voor GDC in de afgelopen 40 jaar. In vier decennia heeft IHC een divers portfolio aan baggerschepen ontwikkeld, variërend van sleephopperzuigers tot cutterzuigers en wielzuigers. Deze baggerschepen werden gebouwd, hetzij op de IHC scheepshellingen in Nederland, of in samenwerking met scheepswerven in de Volksrepubliek China.

Het contract tussen GDC en IHC voor het ontwerp, de bouw en de oplevering van de grootste sleephopperzuiger voor China werd getekend op 1 november 2012. De kiel van het schip werd gelegd op 16 januari jl. op de werf in Kinderdijk. De aflevering is volgens planning eind juli 2016.