In beroep over ToBe-geld

RIDDERKERK - De gemeente Barendrecht legt zich na het verlies van het kort geding niet neer bij het betalen van ruim 52.000 euro voor ToBe. Het college gaat in hoger beroep en stelt de betrokken gemeenten (Dordrecht, Ridderkerk, Hendrik-Ido-Ambacht, Papendrecht en Zwijndrecht) hoofdelijk aansprakelijk voor de terugbetaling.

De vijf gemeenten spanden voor Kerstmis een kort geding aan om ook Barendrecht te laten bijpassen in de loonkosten van ToBe. De gemeenteraad van Barendrecht besloot in november om geen eurocent bij te dragen in het herstelplan van het noodlijdende ToBe. "Onbehoorlijk bestuur" volgens de andere gemeenten, die het niet te verdedigen vinden dat Barendrecht na 22 ToBe-jaren helemaal niets wil bijdragen in het gat van ToBe. De cultuurorganisatie zou direct failliet zijn verklaard als in kort geding niet was bepaald dat ook Barendrecht over de brug moet komen.

Onrechtmatig

Volgens de voorzieningenrechter handelt de Barendrecht onzorgvuldig en onrechtmatig door als enige gemeente de medewerking te onthouden aan het overeind houden van ToBe. "Het is ook aan de gemeente Barendrecht om gelegenheid te creëren om in een beperkt aantal weken te (trachten te) komen tot de minst schadelijke en voor een ieder meest aanvaardbare oplossing voor de thans ontstane problematiek" aldus de rechter. Uitgesloten is niet dat Barendrecht nog meer aan het herstelplan moet bijdragen, maar daar is in het kort geding geen oordeel over gegeven. Met het doorbetalen van de salarissen is er voor de bewindvoerder ruimte gecreëerd om te werken aan een doorstart en een ongecontroleerd faillissement voorkomen. Over de toekomst van ToBe moet nu binnen vier weken duidelijkheid zijn.