Het is BAR en boos

Een van mijn goede voornemens voor 2016 is om deze column een keer met een positief verhaal te vullen. Helaas zit dat er voor deze editie niet in. Het is echt niet dat ik een zuur persoon ben, maar af en toe vraag je je af hoe ze het op het gemeentehuis verzinnen.

Zo ook nu met de medewerkers van de gemeente welke werkzaam zijn in het openbaar groen. Deze mensen verrichten zeer nuttig werk om onze gemeente schoon en mooi te houden. Veel Ridderkerkers met een verstandelijke beperking zijn hier werkzaam en beleven veel plezier in het werk wat zij verrichten.

Voorheen konden zij voor aanvang en tijdens pauzes terecht in een lokaal aan de PC Hooftstaat of aan de Industrieweg. Nu moeten zij door weer en wind op de fiets naar Barendrecht ter hoogte van de Ikea om daarvandaan te starten richting Ridderkerk. Op de dag moeten zij tijdens de pauzes weer terug naar Barendrecht, alsook aan het einde van de werkdag om vervolgens weer terug naar Ridderkerk te fietsen.

Het bestuur van de BAR organisatie geeft aan dat dit veel efficiënter is. Wat een malloten. Iedereen kan toch bedenken dat hiermee veel werktijd verloren gaat? Dit geldt niet alleen voor de medewerkers in het groen, maar voor alle lagen van de ambtenarij.

De ambtenaren welke wij spreken geven aan dat zij zich minder betrokken voelen sinds de oprichting van de BAR en dat het plezier in het werk sterk is afgenomen. Dit komt de efficiëntieslag welke enkele bestuurders voor ogen hadden natuurlijk niet ten goede.

Begraafplaats
Tijdens een bezoek aan naar wat ik nog steeds een van de mooiste begraafplaatsen van ons land vind sprak ik enkele ambtenaren welke daar met passie werken aan een verzorgde begraafplaats. Nu blijkt dat er bij het bestuur het idee bestaat om werkzaamheden op de begraafplaats uit te besteden en om de ambtenaren te rouleren met die van Albrandswaard en Barendrecht.

Alleen het feit dat er over gesproken wordt zorgt bij deze mensen, welke toch met emoties van andere mensen te maken hebben, dat zij onzeker worden over hun baan. En hoe staat het straks met de verzorging van de laatste rustplaats van uw en mijn dierbaren? Dit gaat onze fractie toch echt te ver. Hopelijk komen deze bestuurders snel bij hun zinnen en laten zij onze begraafplaatsen met rust.

Uiteraard sluit ik positief af en wens ik iedereen namens de fractie van Partij 18PLUS een fantastisch 2016!

Mocht u vragen/opmerkingen/aanvullingen hebben over onze visie over de "BAR" dan kunt u deze mailen aan raadslid@partij18plus.nl. Uiteraard kunt u zich over andere zaken ook tot dit e-mailadres wenden.

Henk van Os
Fractievoorzitter Partij 18PLUS