Expositie Scheepsmodelbouw

RIDDERKERK - De Scheepsmodelbouw Vereniging Ridderkerk (SMVR), opgericht op 16 maart 1976, bestaat dit jaar 40 jaar. In het kader hiervan worden in de Oudheidkamer van 6 januari tot en met 13 februari ongeveer 30 modellen door de SMVR geëxposeerd. Deze geven een overzicht van de verschillende vormen van modelbouw die voorkomen binnen de vereniging.

De SMVR heeft al jaar en dag rond de 75 leden uit de regio, die elke dinsdagavond in de even weken bij elkaar komen in het clublokaal aan de J.S. Bachstraat in Ridderkerk. De leden kunnen verdeeld worden in twee groepen, zogenaamde varende en niet varende leden. Voor het varen met motorboten is het water aan de Rijnsingel in Bolnes al vele jaren de vaste 'thuishaven'. Hier wordt in de periode april tot en met september elke zondag gevaren van 10 tot 12 uur. Zes maal per seizoen vinden hier ook onderlinge wedstrijden plaats, het zgn. parcoursvaren.

Voor de zeilers binnen de vereniging is het vaarwater aan de Rijnsingel te klein, daarom is voor hen uitgeweken naar het Waaltje in Rijsoord. Hier wordt in het seizoen op zaterdagochtend bij het surfgedeelte zes keer per jaar gezeild van 10 uur tot 12.30 uur.

De niet varende leden houden zich o.a. bezig met de bouw van historische houten modellen aan de hand van beschikbare tekeningen en andere informatie, zoals bijvoorbeeld via Internet. De resultaten hiervan zijn bijzonder fraaie gedetailleerde schepen. Binnen de SMVR zijn er ook nog leden, die zich voornamelijk bezig houden met het bouwen van papieren of plastic modellen.

Naast deze expositie zal de SMVR op 4 juni 2016 nóg een grote jubileumtentoonstelling in het WVC Bolnes aan de Noordstraat 255a in Ridderkerk houden.

Meer informatie: www.smvr.nl

Deze jubileumtentoonstelling wordt mede mogelijk gemaakt door de sponsors van de vereniging.