Kunst met de geur van zee en zand

RIDDERKERK - In Galerie Kleinkunst, de expositieruimte van winkelcentrum Ridderhof, is van 8 t/m 30 januari werk te zien van Pia Molhoek. Zij is een autodidacte kunstenares en heeft de afgelopen jaren veel inspiratie opgedaan in Normandië, waar zij heeft gewoond. Met name de plaatselijke volkssport Pêche à pied, heeft grote aantrekkingskracht gehad.  Pêche à pied, letterlijk vertaald -met het voeten vissen- is een activiteit die in Normandië massaal wordt beoefend maar ook voorkomt elders langs de Franse kust. Met laag water, als de zee zich terugtrekt en het strand droogvalt, komt jong en oud gewapend met emmertjes, harkjes, lepels, stevige messen, visnetjes en schepjes dit jachtterrein op. Met het gereedschap in aanslag worden oesters van de rotsen gebikt, mosselen geraapt en bigorneaux, palourdes en vangoles opgegraven uit het zand. Meter na meter wordt zo het strand geruimd. Dit is terug te zien in Pia's schilderijen en in haar foto's.  Voor meer informatie: www.piart.nl.