Vrijwilligersprijzen uitgereikt

BARENDRECHT - Tijdens de nieuwjaarsreceptie van de gemeente Ridderkerk zijn de jaarlijkse vrijwilligersprijzen uitgereikt. Het beeldje van de Jaap van der Graafprijs was dit jaar voor Arie Ouwens, die volgens de jury een bijzonder actieve vrijwilliger is. "Hij is werkelijk een duizendpoot, die zich voor veel organisaties als vrijwilliger inzet. Hij is nooit te beroerd om dingen aan te pakken."

Ouwens was voor de prijs voorgedragen door honkbalvereniging Ridderkerk Rowdies, waar hij actief is als wedstrijdsecretaris, bestuurslid mediazaken en algemeen secretaris. Hij was geen lid van de club, maar kwam er via Connect2Act terecht toen er om hulp werd gevraagd. Ook bij S.V. Bolnes is Arie Ouwens vele uren aanwezig. Hij maakt wedstrijdschema's, regelt oefenwedstrijden voor elf teams en verzorgt bij deze club de post en de notulen van de bestuursvergaderingen. Onder de paraplu van Karaat Ridderkerk helpt Ouwens ouderen met hun administratie. Hij heeft onder meer geholpen bij de "Fifty-Fit-Test", de "minima–koffertjes", "de schaatsbaan" en "schuld-hulp-maatje".

Achtentwintig jaar was hij programmamaker, presentator, sportverslaggever en eindredacteur bij Radio Ridderkerk. Bij de kringloopwinkel was hij in 2013 en 2014 actief. "Vrijwilligers zoals hij zijn er niet veel. Daarom is hij voor de jury de vrijwilliger van het jaar 2015. Chapeau voor zijn gehele oeuvre vrijwilligerswerk" aldus de wethouders Japenga en Keuzenkamp, die de vrijwilligersprijs 2015 uitreikten aan een man die nu bijna vijftig jaar als veelzijdig vrijwilliger inzet.

Groepsprijs

De groepsprijs was dit keer voor de vrijwilligersgroep van Stichting IJsselmonde Oost, locatie De Bun in Drievliet. Deze groep van zo'n 24 vrijwilligers is onmisbaar voor de woonvorm voor verstandelijk beperkten. Ze slaan bruggen met de buurt en zorgen voor een zinvolle dagvulling. Zij rijden onder meer de bewoners naar diverse dagbestedingen en activiteiten. Ook gaan ze varen, naar de bioscoop, fietsen op de tandem enz. Mensen die zorg nodig hebben, kunnen door ondersteuning van deze vrijwilligers zelfstandig blijven wonen. "In het licht van de kanteling is dit een mooi voorbeeld van de eigen kracht van onze maatschappij" vindt de jury van de vrijwilligersprijs.

Ridderkerk reikt de vrijwilligersprijzen sinds 2001 jaarlijks uit. Vorig jaar gebeurde dat voor het eerst tijdens de nieuwjaarsreceptie.