Het echtpaar De Jong-Pleiter werd dinsdagmiddag in de bloemen gezet

Nog altijd veel in beweging

RIDDERKERK - Dinsdagmiddag was burgemeester Attema op felicitatiebezoek bij het diamanten echtpaar De Jong-Pleiter. Hun jawoorden klonken op 5 januari 1956 in hun geboortestad Rotterdam, maar het paar woont al 58 jaar in Ridderkerk.

In de tijd dat de woningnood in de Maasstad nog erg groot was bracht een tip ze naar de Hollandsestraat in Slikkerveer. Daar woonden ze bijna dertien jaar. Daarna werd gekozen voor een toen gloednieuwe flatwoning in de hoogbouw aan het Seringenplantsoen in Ridderkerk-Oost. Daar wonen ze nog altijd. Het echtpaar kreeg drie kinderen (twee dochters en een zoon) en heeft nu zeven kleinkinderen. Vader Hendrik (86) verdiende de kost in de internationale kolenhandel, waarvoor hij de hele wereld afreisde.

Apotheek

Marjanne de Jong (84) werd in Ridderkerk een bekend gezicht door haar werk als apothekersassistente. Ze stond hier tussen de pillen in Slikkerveer en daarna vele jaren in apotheek in Bolnes. Ze stopte met werken toen haar man op 58-jarige leeftijd met pensioen mocht. Daarna reden ze met hun camper door grote delen van Europa. Dat doen ze nu niet meer, maar stilzitten is er zeker voor Marjanne niet bij. Ze trekt nog steeds graag de schoenen aan om te gaan hardlopen. Hendrik deed het rustiger in zijn vrije tijd. Als modelbouwer bouwde hij prachtige schepen en hij was vele jaren biljartscheidsrechter. Op (elektrische) fietsen rijdt het paar regelmatig naar Rotterdam en de Van Brienenoordbrug is daarbij geen obstakel.