Anita Groenendijk en Ineke van der Heiden met materialen van het Taalpunt

Taalpunt wil meer laaggeletterden bereiken

RIDDERKERK - Het Taalpunt wil zich dit jaar breder manifesteren om meer Ridderkerkers te bereiken die niet goed kunnen lezen of schrijven. Men wil hiervoor de wijkcentra wekelijks opzoeken en hopen op meer aanloop dan tot nu toe in de centrumbibliotheek het geval is: "We zitten op een mooie plek, maar laaggeletterden komen niet in de bibliotheek."

In de bijna drie jaar dat het Taalpunt in Ridderkerk nu draait zijn er nog geen twintig koppelingen tot stand gebracht. Dat is weinig in de wetenschap dat één op de negen volwassenen moeite heeft met lezen en schrijven. "Het is een landelijk gemiddelde, maar ook in Ridderkerk hebben we het echt over duizenden. Maar niemand loopt er mee te koop" zegt Ineke van der Heiden, projectleider laaggeletterdheid van de BAR-gemeenten.

Materialen

Het Taalpunt kan de mensen die het aangaat helpen aan een passende leermethode en koppelen aan een taalcoach. In de bibliotheek beschikt men ook over modern en aansprekende materialen hiervoor. "De tijd dat beginnende lezers het moesten stellen met kinderachtige boeken ligt allang achter ons. Er is veel keus in bekende en populaire boeken die voor deze doelgroep vereenvoudigd zijn. Mensen die het lezen op deze manier ervaren gaan er echt plezier in krijgen" weet Anita Groenendijk, een van de vrijwilligers van het Taalpunt.

Gemotiveerd

"Het Taalpunt is er niet voor mensen die nog geen Nederlands kennen. Het gaat puur om leren lezen en schrijven. Door de aanscherping van de taaleisen worden mensen naar ons doorverwezen door het UVW. Dat geldt ook voor jongvolwassenen die de school te vroeg verlaten hebben" zegt Piet van Caem, eveneens een van de vrijwilligers met ervaring in het onderwijs. Benadrukt wordt dat er nu met plezier geleerd kan worden: "Men moet natuurlijk wel gemotiveerd zijn. Het zetten van de eerste stap is nog het moeilijkst. Daar is vaak een duwtje in de rug voor nodig van een partner of collega."

Spreekuren

Het Taalpunt heeft maandelijks op dinsdagmiddag een spreekuur in de bibliotheek van Ridderkerk, Wijkcentrum West of WVC Slikkereer: altijd van 14.00 tot 16.00 uur. In WVC Bolnes is het spreekuur elke maand op donderdag van 14.00 tot 16.00 uur.