Wachten op de tram

Youri Haasdijk is 17 jaar en vindt Ridderkerk eigenlijk maar een saai dorp.

Ridderkerk is een prima dorp om je dagelijkse boodschappen te doen of om naar de kapper te gaan voor een aardige knipbeurt. Maar het is niet echt een dorp voor de jeugd. Voor kinderen is er genoeg te doen, daar niet van. Maar ik heb het over jongeren van tussen de 16 en 20 jaar.

Voor deze mensen is er weinig te beleven in Ridderkerk. En ik kan het weten, ik behoor ook tot deze 'jongelui'. Voor het kopen van kleding of luxe producten ga ik toch echt naar Rotterdam. In Ridderkerk is het winkelaanbod niet echt groot en er zijn gewoon geen goede (kleding)winkels voor 'ons'.

En ik weet dat veel jongeren dat met mij eens zijn. Bovendien zijn alle winkels op zondag gesloten, wat ik trouwens best raar vind voor een gemeente met zo'n 45.000 inwoners. En uitgaan in Ridderkerk? Vergeet het maar. Bioscoopbezoek? Dan moet je toch echt ergens anders wezen.

Verbindingen

Het is dan ook heerlijk dat Ridderkerk zo dicht bij Rotterdam ligt. Alhoewel, zo lijkt het. De openbaarvervoersverbindingen zijn erg matig.

Het duurt toch nog ruim veertig minuten voordat je eenmaal in het centrum van Rotterdam bent, terwijl je er met de fiets ongeveer net zo lang over zal doen.

Voor Ridderkerkers die, net als jongeren, eens in de week naar Rotterdam gaan om uit te gaan of te shoppen, is dat niet zo erg. Maar voor mensen die met de trein naar hun werk of school moeten, is dat iets minder leuk. Mijn dagelijkse treinreis van Rotterdam Centraal naar Utrecht duurt zo'n 35 minuten. Maar alles om die treinreis heen (bus, metro, lopen) maakt de reis bijna drie keer zo lang.

Tramplus

Een aantal jaar geleden is er gelukkig een idee tot stand gekomen om een grote verbeterslag te maken in het openbaar vervoer: 'De Ridderkerklijn' (oftwel 'TramPlus', de snelle tram), een tramlijn die de verbinding tussen Ridderkerk en Rotterdam gemakkelijker en sneller zal maken. Niet alleen voor jongeren zoals ik, die zo nodig naar Rotterdam moeten om allerlei dingen te kopen, maar ook voor de mensen die bijvoorbeeld niet met het openbaar vervoer reizen. Het autoverkeer zal namelijk flink afnemen, wat tot nu toe eigenlijk alleen maar toeneemt door de slechte openbaarvervoersverbinding.

Sneller reizen

Het was 2006 toen ik het idee van De Ridderkerklijn hoorde. Ik was 8 jaar oud en vond het maar niks. De tramlijn zou dwars door een groot leegstaand terrein komen, waar ik vaak speelde. Maar nu, 10 jaar later, denk ik daar toch wel anders over. Ik wil gewoon zo snel mogelijk reizen. Bovendien ligt er al een complete woonwijk op het oude terrein, dus gooi die trambaan er nu ook maar gewoon doorheen.

Het plan was om de tramlijn tussen 2015 en 2020 aan te leggen. Toch lijkt het erop dat dat nog wel wat langer kan gaan duren, in verband met de vele tegenstanders. Ik hoop het ooit in mijn leven nog mee te maken, een tram door Ridderkerk. Tot die tijd zal ik nog op de bus moeten wachten.