Maurine Blijleven twee keer aan de start bij NK

RIDDERKERK - Bij de nationale jeugdkampioenschappen lange baan schaatsen op 30 januari staat de Ridderkerkse Maurine Blijleven aan de start. Zij is de jongste deelneemster in de categorie voor 12 en 13 jaar, die zich voor deze titelstrijd heeft geplaatst. Een week later mag ze ook het ijs op bij het NK marathonschaatsen voor de jeugd. Voor Maurine een 'bijnummer', want de 500 en 1000 meter zijn haar favoriete afstanden.

De 12-jarige Ridderkerkse mag een natuurtalent heten. Ze was twee jaar toen ze voor het eerst op schaatsen stond op een bevroren sloot in Het Zand. Terwijl de meeste peuters beginnen met dubbelijzers wist Maurine zich direct staande te houden op echte schaatsen. Toen ze vijf jaar geleden lid werd van IJssportvereniging Alblasserwaard was ze binnen drie maanden clubkampioene. Sinds twee jaar doet ze serieus mee aan wedstrijden buiten de club. Daarbij weet ze zich sterk te verbeteren. In 2014 reed ze de 500 meter nog in iets meer dan een minuut, maar nu staat haar persoonlijk record op 47,02. "Gereden in Heerenveen, want dat is echt een snelle baan. Op andere banen is het meestal 50 of 51" aldus Maurine, die zich daarom nog geen illusies maakt over het halen van een nationale titel. "De top vijf rijdt 43'ers. Maar ik hoor nu al bij de top 25 en ben de jongste van allemaal. Het is een kwestie van zo hoog mogelijk proberen te komen."

Dat geldt ook voor de 1000 meter, waarvoor Maurine nu 1.45,44 als snelste tijd heeft staan. Gereden in Breda en het NK is op een vergelijkbare baan in Groningen. De Ridderkerkse scholiere mag het daar opnemen tegen onder meer sterke meiden uit de Friese selectie.

Kweekvijver

Maurine maakt deel uit van de "kweekvijver" van haar schaatsclub. Met deze selectie van schaatstalenten heeft ze trainingen met schaatsers van 14 tot 16 jaar. Voorheen deed ze haar rondjes in Dordrecht, maar nu traint ze drie keer per week op het kunstijs in Breda. Al een paar keer heeft ze trainingen gehad van schaatscoryfee Annamarie Thomas die het wel in "die lange" ziet zitten. De brugklasser uit Ridderkerk is al uitgegroeid naar 1.71 m en heeft dus al een mooie lange schaatsslag.

Schaatsheld

Met de wedstrijden heeft al heel wat medailles bij elkaar geschaatst. Nog mooier dan al die prijzen vindt ze de foto, waar ze samen op staat met haar schaatsheld Michel Mulder. Samen met haar zusje Jasmijn, die ook schaatst, mocht ze de Olympisch kampioen interviewen. Ooit hoopt ze ook op de Spelen te vlammen. "Ik wil me echt toeleggen op lange baan schaatsen. Marathonschaatsen doe ik nu vooral om sterker te worden, want ik hou niet zo van al dat gedrang. Ik blijf meestal achterin hangen en dan probeer ik de gaten steeds dicht te rijden. Als dat lukt kan ik ook mee sprinten" vertelt Maurine. Voor haar leeftijdsgroep bestaan de marathonwedstrijden uit zeven schaatsronden van 400 meter. Bij het NK moet dit zeven of acht keer gebeuren. "Ik ben nog niet de beste, maar ik kan goed meekomen. Ook met schaatsers die ouder zijn."