Expositie Jeanette Quakkelaar

RIDDERKERK - Dit weekend heeft Jeannette Quakkelaar haar eerste expositie in Ridderkerk. Ze zet twee dagen de deur open van haar atelier in de voormalige huishoudschool aan de Koninginneweg: "Ik maak er echt een feestje van. De gangen ga ik ook volhangen."

De van origine Dordtse kunstenares werkt sinds september 2014 in een van de vroegere schoollokalen. Daarvoor schilderde ze vele jaren in Zwijndrecht en een periode in Rotterdam. "Het werd te duur om in een winkelpand aan het Zwaanshals te blijven zitten. Toen kwam dit op mijn pad. Hier heb ik weer alle vrijheid en hoef ik me minder druk te maken of ik mijn huur aan het eind van de maand wel kan betalen"vertelt Jeannette over haar komst naar Ridderkerk.

Zij had hier een bijzonder productief jaar. Ze schilderde in 2015 meer dan honderd doeken. Een deel daarvan is verkocht, maar ongeveer de helft zal te zien zijn bij de expositie met het motto "Everything is emotion".  Het is een titel die recht doet aan haar energieke, expressieve en krachtige werk met het leven als inspiratiebron. "Alles is emotie. Mijn werk ontstaat vanuit mijn gevoel. Zo verwerk ik dingen die ik meemaak, maar het kan ook komen door een film die ik heb gezien of een zinsnede uit een boek. Mensen die ik ontmoet en muziek kunnen me ook inspireren. Ik volg mijn hart" aldus de kunstenares. Dit levert een breed pallet op met werken die bol staan van symboliek, expressionistische voorstellingen en doeken die herkenbaar mensen, muzikanten en filmsterren laten zien. Ook een nummer van David Bowie zette haar aan schilderen, maar dat was toen die nog leefde.

Atelier Quakkelaar is 23 en 24 januari voor belangstellenden geopend, beide dagen van 15.00 tot 19.00 uur.