Einde van verkeersproef

RIDDERKERK - De proef met eenrichtingsverkeer in de Sint Jorisstraat in Ridderkerk wordt vervroegd afgeblazen. De maatregel voor de centrumstraat zou voor minstens een halfjaar gelden, maar op 23 februari zijn de eenrichtingsborden weer verdwenen.

Het college heeft tot beëindiging van de proef besloten na een uitspraak van de Commissie voor de bezwaarschriften. Die commissie concludeerde dat belanghebbenden in de voorbereiding onvoldoende zijn gehoord. Het terugdraaien van de maatregel valt nu verkeerd bij omwonenden die voor het verkeersluwer maken van de Sint Jorisstraat zijn. Zij zijn verbaasd dat het college deze stap al zette, terwijl er op dat moment nog een enquête liep. Volgens het college is de looptijd van de proef voldoende geweest om de effecten aan de hand van de verkeerstellingen en uitkomsten van de enquête te evalueren. Eerder stelde wethouder Smit nog dat er ervaringen opgedaan moesten worden in de winter als voorjaar. Van uitstel van de proef wilde hij daarom in oktober niet weten.

Circulatieplan

De toekomst van de Sint Jorisstraat zal bepaald moeten worden in een nieuwe verkeersvisie. Het eerder geformuleerde verkeerscirculatieplan kan in de ijskast nu is gebleken dat het afwaarderen van de Rotterdamseweg niet realiseerbaar is.Uit overleg met wegbeheerder Hollandse Delta is gebleken dat de omvorming tot lokale route voorlopig niet aan de orde zal zijn. Dit heeft gevolgen voor de vervolgstappen van het verkeersplan. "Gebleken is dat de ambities van ons circulatieplan niet haalbaar zijn. Laten we nu met iets komen dat wel realistisch is" stelt wethouder Volbregt Smit. De Sint Jorisstraat wordt op 22 en 23 februari teruggebracht in oude staat. Ook de 'druppel' om de auto's af te remmen bij de Molensteeg wordt teruggeplaatst.