Echt voor Ridderkerk wil sloop voor een mogelijke vrije busbaan op voorhand uitsluiten

EVR wil niet slopen voor vrije busbaan

RIDDERKERK - Echt voor Ridderkerk wil niet dat er in Ridderkerk gesloopt gaat worden om een route voor een HOV-bus mogelijk te maken. Het creëren van een vrije busbaan voor dit type van vervoer mag van EVR niet ten koste gaan van cultuurhistorische panden, verenigingsgebouwen of sportvelden.

De partij stemde daarom vorige week tegen de mobiliteitsagenda van de gemeente, waarmee aangestuurd wordt op aansluiting op het R-net in de Randstad. Volgens EVR-raadslid Laurens Franzen laat dit stuk ruimte voor sloop voor een eventuele bus of tram. "Het lijkt alsof hiermee wordt voorgesorteerd voor een bus over het tramtracé" concludeert hij. Een motie om sloop bij voorbaat uit te sluiten kreeg geen steun van de raad. Wethouder Volbregt Smit vindt dat in dit stadium alle opties opengehouden moeten worden. "Onze inzet is verbetering van het openbaar vervoer. Er is nu nog geen zinnige uitspraak te doen over hoe de route voor een HOV-bus kan lopen. Ik denk dat we daar een heel ander tracé voor moeten hebben dan de tram. Andere routes liggen meer voor de hand" aldus de wethouder.

De bezwaren van EVR worden niet door andere partijen gedeeld. "Ook wij zijn tegen de tram, maar we steunen deze motie niet omdat het niet bijdraagt aan de verbetering van openbaar vervoer" reageert SGP-raadslid Anton Rottier.

De fractie van D66/GroenLinks vindt dat het college niet alle opties open houdt. "Alle ambities uit het verleden zijn naar beneden bijgesteld. Er wordt nu nergens meer gesproken over een directe verbinding met Rotterdam CS. Dat is een van de drie belangrijkste OV-knooppunten van Nederland. Een directe verbinding is onontbeerlijk" vindt D66/GL-raadslid Björn Ros.